Genom en ny app kan vi ladda på Ionity för priser som tidigare krävde abonnemang.
Uppdaterat 2022-07-24: Bonnet har nu höjt sina priser till 8,2 kr per kWh och därmed är denna artikel inte längre aktuell.
Fram tills nyligen hade vi som behöver ladda bilen ute på roadtrip valet att antingen betala ganska mycket per kilowattimme eller teckna månadsabonnemang med lång bindningstid för att få ner kilowattpriset.
Men genom att den brittiska appen Bonnet fixat så vi kan ladda på Ionity för runt 4,5 kronor per kilowatttimme så är det problemet ur världen.
Bonnet är en intressant roamingapp där alla laddare kostar lika mycket oavsett vilken leverantör det är. I Sverige så är Ionity och Evbox anslutna än så länge. Genom att Ionity kom med så förändrades dock allt. Det är de snabba 150+ kWh-laddare som är bäst utbyggda i landet. Dock kostar 8,7 kr per kWh om vi inte har abonnemang. Ett abonnemang kostar 190 kronor i månaden och då sänks priset till 3,5 kr per kWh. Problemet är att det abonnemanget har en bindningstid på 12 månader.
Tesla som är den andra stora spelaren på laddmarknaden öppnade nyligen upp flertalet av sina laddare för alla elbilar. Där är priset rörligt men i genomsnitt kostar det 7,3 kronor per kWh. Med 129 kronor i månaden sänker vi det med runt 2 kr per kWh. Det abonnemanget har emellertid ingen bindningstid.
Men nu är det alltså slut med abonnemangshets. I alla fall om Bonnet får bestämma. Direkt genom att ansluta oss blir priset 0,35 pund per kWh. Det motsvarar just nu cirka 4,3 – 4,5 kr per kWh. Men om vi väljer att ansluta oss till något av deras refill-abonnemang så får vi en månadskostnad som vi dock får ladda upp. Det börjar på 15 pund, cirka 185 kronor. Då sänks även priset per kilowattimme något. Om vi behöver ladda särdeles mycket ute på vägen så kan vi ansluta oss till 50 pund i månaden. Även det får vi ladda upp och sedan är kilowattpriset 0,25 pund, runt 3 kronor.
Laddar du så mycket bör du dock kolla in Mers abonnemang “Mer Around”. Där betalar du 399 kr i månaden. Då får du ladda upp till 450 kWh. Därefter är priset 4,5 per kWh.
Bonnet ger oss billigare priser på Ionity i Sverige och på en rad olika laddplatser utomlands. Från att endast använda Brittiska Pund införs nu Svensk valuta.
Uppdaterat 2022-07-24: Bonnet har nu höjt sina priser till 8,2 kr per kWh och därmed är denna artikel inte längre aktuell.
Kostnaden att ladda hos Ionity och andra laddare via Bonnet blir nu exakt 4,32 kr per kWh. Det kan jämföras med 8,7 kr per kWh som det annars går på att ladda via Ionity utan bundet årsavtal.
Även Refill-abonnemangen får lokala priser. Med Refil betalar du en månadskostnad som du får ladda för. I gengäld får du ännu billigare priser per kilowattimmar. Däremot kan vi inte längre använda vår refill-kWh över landsgränserna längre.
Bonnets svenska priser
Pay As You Go: 4.32/kWh
Refill 50 kWh: 185 kr per månad därefter 3,70 kr / kWh
Refill 120 kWh: 432 kr per månad därefter 3,60 kr / kWh
Refill 200 kWh: 620 kr per månad därefter 3,10 kr / kWh
Om du inte använder all energi en månad förs det över till nästa.
Bonnet som tog elbilsvärlden med storm för en månad sedan med sina låga priser på Ionity chockhöjer nu priserna. Därmed eliminerar man effektivt allt intresse för tjänsten.
Genom att använda appen Bonnet ihop med laddnätverket Ionity kunde vi ladda minst hälften så billigt som genom Ionity själva. 4,32 kr per kWh i stället för 8,7 kr per kWh. Idag meddelade dock Bonnet att man höjer priset till nästa samma nivå. Det nya priset är 8,2 kr per kWh.
Refill-abonnemangen blir också dyrare
Med refill-abonnemang går det att få ner till 7,8 kr per kWh men då binder du upp att ladda för minst 1560 kr per månad. Däremellan finns det 8 kr per kWh med refill på 160 kr i månaden eller 7,9 kr per kWh till ett refill-pris på 790 kr i månaden. Belopp som inte används en månad skjuts över till nästa.
Mer har ett abonnemang som gör att du kommer ner till nästan 1 kr per kWh. Foto: Peter Esse
Alternativ till Bonnet
Ett bättre alternativ om behöver ladda mycket utanför hemmet är Mer Around där du betalar 499 kronor för 450 kWh per månad. Däremot är de flesta av Mers laddare endast på 50 kWh.
Om du kör ofta längs motorvägarna och behöver ladda snabbt lönar det sig att teckna ett månadsabonnemang hos Ionity. Då betalar du 190 kr i månaden och får ladda för 3,5 kr per kWh. Det heter Ionity Passport och har en bindningstid på 12 månader.
Tesla Superchargers är numera öppna för alla elbilar. Foto: Peter Esse
Slutligen finns Tesla. Kostnaden varierar men ligger ofta mellan 6,5 kr till 7,5 kr per kWh. Även Tesla har ett abonnemang. Priset för det är 120 kr i månaden. Då laddar du för samma priser som Tesla-förare gör. Det ligger i sin tur ofta mellan 5 kr och 6 kr per kWh. Teslas abonnemang har ingen bindningstid.