Nu kan du få in dina pantpengar direkt på ditt konto

Från sajten:
image

Pantamera Express på 56 återvinningsstationer får stöd för ny utbetalningstjänst som gör att du får dina pantpengar direkt på bankkontot.

Det är techbolaget Payer som tagit fram ett system till Pantamera som gör det möjligt att få sina pengar överförda till sitt bankkonto. Genom att ladda ned en app och registrerar dig så är du igång. Lösningen kommer först till Pantamera Express som är de båsen som står utplacerade på återvinningsstationer, men nästa steg är att även ta funktionen till butiker.

“Pantsystemet för burkar infördes redan 1984 i Sverige och för plastflaskor tio år senare. Sedan dess har antalet pantmöjligheter ökat, pantbeloppet har höjts och mängden pantade förpackningar har ökat explosionsartat. Under förra året pantade vi över två miljarder burkar och flaskor i Sverige. Vi i Sverige är bland de bästa i världen på att panta, något vi alla ska vara stolta över då pantningen bidrar till en stor miljövinst. Vi jobbar ständigt med att utveckla pantsystemet för att göra det så smidigt som möjligt att panta. Nu har turen kommit till att se över utbetalningslösningen som har sett likadan ut under alla år”, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera Express på Returpack/Pantamera.

Appen MinPant finns att ladda ned på App Store och Google Play.

Via: Pantamera.

3 gillningar

Kul idé, men är det någon som klagar på nuvarande system där man pantar i matbutik och använder kvitton i (själv)kassan? Ser t.ex. att det finns TVÅ “pantamera express” för hela Sthlm, finns ju rum för tillväxt där.

Har inte klagat så högljutt men vore ju bra att slippa den där lilla lappen som man glömmer lämna in varannan gång.

3 gillningar

Glömmer den konstant. Bra om man skulle få för sig att handla/panta på Väla när man bor i Lund ahhrrrmmm… :innocent:

Tillhör också de som glömmer och sedan ibland tappar bort den där lilla lappen. Vi ger dessutom pengarna från panten till sonens klasskassan så då får jag betala in ändå…:man_shrugging:

Att man glömmer bort lappen är en bidragande orsak till att jag alltid trycker på donationsknappen. Då vet jag att pantpengarna kommer till användning.

2 gillningar

Precis, kört donationsknappen i 5-6 år :sunglasses:

Lämnar oftast pantburkarna till den hemlösa kvinna som sitter utanför vår lokala ICA, annars donationknappen. Ett galet enkelt sätt att skänka lite pengar utan att man riktigt tänker på det.

2 gillningar

Vi hade tre sopsäckar fulla med julmust-flaskor som jag körde iväg med till återvinningscentralen igår och det var ju sjukt smidigt att bara tömma säckarna ner i hålet, istället för att mata en flaska i taget. Pengarna kom in på kontot idag! Kommer aldrig mer att panta på annat sätt!

3 gillningar

Min lokala Willys har börjat med liknande pantautomater vilket är ett rejält lyft så förhoppningsvis så börjar fler affärer med dem. :slight_smile:

2 gillningar