Nu kan du beställa Volvos första elbil - XC40 Recharge

Från sajten:
Nu kan du beställa Volvos första elbil - XC40 Recharge


image

Från och med idag är det möjligt att beställa elvarianten av XC40. För 699 000 kronor får vi en XC40 R-Design AWD med 405 elektrifierade hästar.

Det är 40 000 mer än koncernsyskonet Polestar 2 men med mer utrustning.

Önskar vi en bil som har det där lilla extra så som panoramatak, 360-graders parkeringskameror, elmanuvrerad förarstol, dynamiska lampor samt bättre ljud och roligare färg landar festen på 742 600 kronor.

Bygg din egen variant via Volvos verktyg. Tänk dock att frånpriset på 516 000 under Recharge-menyn gäller hybriden.

Se också vår video om XC40 och dess nya infotainmentsystem.

Köpa konverterad fossilbil? Skulle inte tro det :grin:

1 gillning

CMA-plattformen togs fram med tanke på en ren elbil så det handlar inte om konvertering.

Jag minns det som kanske inte igår men absolut förrgår: https://teknikveckan.com/vi-testar-den-svenska-elbilen/

1 gillning

Iofs samma ”plattform” som polestar 2 bygger på. Så långt kan vi vara överens :wink:

Haha, jag visste inte att det var något att inte vara överens om :slight_smile:

Men utseendemässigt så ja, det känns ju lite trist att de bara satte en plastbit över grillen från diesel/bensin-chassit.

Ja, det känns som att man i sin iver att inte ”skrämma” kunder satsar mer på ett försiktigt/ bekant utseende istället för att utnyttja de fördelar en elbil ”skapad från scratch” ger. Iofs så tycks man satsa på ”kardantunnel” i Polestar vilket känns högst märkligt :thinking:

Undrar när vi vanliga döingar ska få råd att köpa en elbil…helt sjuka priser! För den summa så väljer väl rika en Tesla 3 istället…eller?? Frågar en fattig!

1 gillning

Dyrare än jag trodde. Då väljer jag hellre en Tesla. Den är bara lite dyrare maxutrustad.

Jag väljer nog en Polestar 2.

2 gillningar

En Polestar istället för en Tesla? Nu sjönk du, Peter.

Men Model 3 ser ju ut som bilen från Danger Mouse...

1 gillning

Model 3 kan man inte ha, inte gjord för nordiskt klimat, saknar rattvärme och värmepump för kupén.

Nu är jag ju skåning men vadå har den inte rattvärme!?

Nej.

saknar värmepump för kupen?.. det är väl just värmepump den har?.

Teslorna har PTC-element för uppvärmningen av kupén, sånt man har i dieselbilar för defrost av rutan, det är ju därför alla måste förvärma sina bilar i 20 minuter innan dom ska åka eftersom det är så ineffektivt.

Kan du hitta någon bild på hur värmepumpen för kupén ser ut? (alltså inte den som pumpar runt vattnet för att värma batteriet)

Designed in California :wink:

jag har kört tesla inflera år. Kan inte hålla med om att det tar långtid att fåupp värmen.
Sedan vad det är för typ har jag ingen aning om… trodde det var värmepump

Andra bilar, med värmepump, blir varma snabbare och är energisnålare vid värmning dom där 6-8 kalla månaderna vi har här. I Californien har dom väl aldrig sett snö.

Har kört 4 min. det Är 8c ute… varmt och skönt i bilen.
hade ingen förvärme

20200217_141152

2 gillningar