Nu införs P-bot för felplacerade elskotrar

Från sajten:
image

Elsparkcyklar står ofta huller om buller runt om i städerna – nu inför Stockholm stad parkeringsböter för elfordon.

Dessa fordons framfart i storstäderna har skapat problem med elsparksyklar som står lämnade lite här och där. Stockholms stad inför nu parkeringsböter för att få bukt med problemet. Boten tillfaller dock inte senaste användaren utan företaget som äger cykeln, vilket ska sända en signal till företagen att hålla ordning på sina fordon.

”Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. I stället är det ofta precis tvärtom”, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) och fortsätter ”Det här sänder en tydlig signal från Stockholms stad att vi inte kan acceptera vad som helst i vår offentliga miljö. Ingen ska behöva vara rädd för att snubbla över en elsparkcykel på väg till mataffären”.

Via: Di digital.

Det vore rimligt om företagen vidarebefordrade boten till användaren. Om alla parkerade rätt skulle inte problemet uppstå. Ingen parkerar väl egen cykel mitt i trottoaren!

Jag har sett flera som tar parkerade elskotrar och flyttar dem så de står illa…hur ska det hanteras?

Bötfäll alla!

Regeringen måste omedelbart avgå!

Nu vet jag inte varför någon skulle vilja flytta på rättparkerade skotrar men jag vet att åtminstone vissa företag kräver att man skickar en bild på den parkerade sparkcykeln innan man kan avsluta hyran.

Lime gör det, men det går ju att bara fota upp i himlen eller vad som.

Helt klart rimligt!

1 gillning

Fotar man himlen är det bara rätt om man blir bötfälld. :slight_smile:

1 gillning

Ja verkligen, mer att det finns vissa tekniska utmaningar att koppla samman slutanvändaren med rätt böter.

Tänker mig att både Malmö- och Norrmalmspolisen behöver resurserna till mycket annat :slight_smile:

… folk är idioter. That’s why.

2 gillningar