De flesta använder nog Google som sökmotor till det mesta men helt ärligt så har det blivit en rätt otrevlig upplevelse senaste åren och nu går det att använda ChatGPT i Safari istället.
Har du också märkt att du måste scrolla lite längre ned för att faktiskt hitta dina Google-träffar? Detta beror på att det är fullt med sponsrade inlägg, reklam och även AI-artiklar som hamnar i toppen. Med ett nytt tillägg kan vi istället byta ut Googles sökmotor mot ChatGPT, så att alla sökningar vi gör via sökfältet går direkt via ChatGPT.
För att aktivera tillägget går vi till Inställningar → Safari → Tillägg och bockar i Tillåt tillägg. Om ChatGPT inte finns där behöver du först uppdatera appen. Tillägget måste även ges åtkomst till google.com eller den webbplats du har som standardsökmotor för att fungera.
Och vill man istället använda Perplexity AI som är en riktad AI-tjänst för just sökningar snarare än chatt, så kan man använda xSearch [App Store] för iOS i kombination med adressen https://www.perplexity.ai/search?q=%s och växeln "Override Safari Engine" under Advanced Settings (om man vill skippa behovet av sökprefix helt och hållet, som här).
Nice! Jag loggade in på ChatGPT i Safari för att slippa en banner i sökresultaten. Texten ”ChatGPT.com” längst ner fylls i automatiskt, vilket ser lite konstigt ut, men jag antar att man får leva med det tills en smidigare lösning dyker upp. Det känns lite ovant, men det är helt klart värt att testa!
Tycker det är svårt att göra ett vanligt sök idag. Det blir ofta ett sök + ett AI sök. Jag gör samma med min, använder AI + sök för att få det bästa av AI. Utan vanligt sök är AI uselt i mitt tycke.
Så dubbla för sök idag tyvärr. Mera el!
Edit:
Tror mitt inlägg blev svårt att förstå. Det jag menar är om man söker på till exempel Google så söker man som vanligt + får svar från AI.
Så gör jag också med min AI. Skriver till AI + att jag låter den gå ut och söka på internet samtidigt för ett bra svar.