Nu fungerar svenska Plejd med Homey

Från sajten:
image

Svenska företaget Plejd meddelar via sin Facebook-sida att de nu har stöd Homey. Den smarta plattformen Homey blev plötsligt lite smartare!

Plejd som primärt fokuserar på lösningar för styrning av smart belysning i våra hem har nu en ny samarbetspartner. Nederländska och välkända plattformen Homey kan nu styra produkter från Plejd direkt i sitt gränssnitt vilket möjliggör fler automationsmöjligheter. För att detta ska fungera krävs en Plejd Gateway samt Homey-appen.

Vad gillar ni denna nyhet från Plejd?

Källa: Plejd

Nice. Plejd har varit tråkigt för att de saknat officiella integrationer till smartare system, även om det har funkat via fulhack. Att det endast funkade med Google Home under så lång tid var trist, men nu kom Homekit hyfsat nyligen och nu Homey. Nu ska de bara lösa Home Assistant också. Återigen, det finns redan fulhack som löser detta, och nu går det även in som Homekit-tillbehör, men en officiell integration är alltid att föredra.

Konstigt och synd att man inte fokuserar på ett öppet API istället...

Home Assistant går väl bra med t.ex. ha-plejd eller Hassio-plejd?

Ja, det gör det. Men båda dessa är fulhack, vilket jag skrev fungerar. Det hade varit bättre med en officiell integration så att man vet att det alltid kommer funka, utan att vara beroende på att en privat utvecklare ska uppdatera vid behov.

1 gillning

Tråkigt att det inte stödjer att köras lokalt..

Det är lokalt. Men det finns ingen officiell integration (än).
Dock kan man även få in Plejd som Homekit-tillbehör nu. Då är det iallafall en semi-officiell lösning och man behöver inte oroa sig för att det ska sluta att fungera.

Jag kör med denna som använder HAs egna bluetooth-lösning: GitHub - thomasloven/hass-plejd: 🔹 Plejd BLE integration for Home Assistant
Fungerar kanon!

Nu kommenterade jag på artikeln om deras officiella Homey app :wink:

Du svarade på min kommentar så trodde såklart du menade Plejd mot Home Assistant som vi pratade om där. Men nog är väl även uppkopplingen till Homey lokal? Går via deras gateway, men kan ju anslutas lokalt ändå, precis som mot Homekit.

Det finns en community app som klarar ett par enheter och gör det direk via Homey..

Men deras officiella app kräver Plejd Gateway och att man loggar in på sitt Plejd-konto.

Jag har inte fått det beräftat men jag misstänker att appen bara kommunicerar via ett Plejd API i molnet :confused: