Nu finns vävd USB-C-kabel att beställa på Apple Store

Från sajten:
image

När Apple började med flätade kablar till iMac trodde vi nog alla att vi skulle kunna skaffa oss färgglada kablar täckta med textil. Så blev det inte.

Istället har de varit exklusiva för produkter som Apple Watch Ultra och iPhone 14-serien. Men nu ser det ut att bli ändring på det.

Färgglatt blir det dock inte, men nu finns det en 1 meter vit kabel att köpa för 270 kronor på Apple Store. Det är en laddkabel med USB-C i båda ändarna som gäller.

Via: Apple.

1 gillning

Flätad kabel i vitt och bara en meter. Nej tack!:nerd_face:

1 gillning

Hur lyckas ett bolag som Apple missa att skriva ut såväl USB-standard som maxström? Det hade väl varit okej ifall de enbart sålt USB 3-kablar med 5 A-stöd, men det här kan ju lika gärna vara en USB 2-kabel med 3 A-stöd.

5 gillningar

Ja, det är väldigt luddigt vad den klarar av. ”Laddkabel” är det iaf! :joy:

1 gillning

Hoppas den kommer i 2 m, kabeln lär väl vara samma typ som till Apple Watch :slight_smile:

Jag tror vi kan på goda grunder anta att det är en USB 2-kabel. Mina fördomar säger 3 A men det skall vi ta reda på.

Från sajten:


Apple lanserade en USB-C-kabel i samma stil som deras MagSafe-laddkablar till datorerna. Det vill säga med vävt tyg.

På Apples webbsida står det absolut ingenting om vilken effekt eller överföringshastighet den har.

I den här videon tar vi reda på det. Samtidigt lär vi oss en hel del om hur det fungerar med USB-C-kablar och laddeffekter.

Är du intresserad av vad som gäller runt bandbredd och vilka filöverföringshastigheter som USB-C-kontakten stödjer så föreslår vi videon nedan.

Psst, vill du inte titta på videon så är svaret 60 watt och 480 Mbit / sekunden. Det vill säga den lägsta effekten och långsammaste överföringshastighet en USB-C-kabel kan ha. Detta gör att den inte är värd sitt pris.

4 gillningar

"missade" inte första gången. Men tro mig, den kommer sälja ändå...

Hur fungera "kommunikationen" om laddeffekt med äldre enheter? Tänker att dessa kanske inte har/hade de nyare PD-protokollen eller har det alltid funnits något sådant i USB-C standarden så om det finns en USB-C-port så ska det vara okej att ladda från vilken laddare som helst?
Har ett par äldre hörlurar av modellen Argon Audio SOUL som kom med en USB-A till USB-C-kabel vilken vi har använt med en 5W-ladddare. Om man nu har en ny 30W USB-C-laddare kan man ladda dessa hörlurar med den laddaren eller finns det några risker?

Det kan du. Det finns inga risker. Enheterna tar inte emot mer än vad det är specat för.

Apple gör en kabel man kan köpa, vilken världsomvändande nyhet. :smiling_imp:

1 gillning

image
Innan jag ställde frågan här så hade jag mejlat Argon Audio men trodde ett slag att de inte skulle svara så jag ställde frågan här istället. Nu har jag iaf fått svar från Argon Audio och deras svar är att mina hörlurar kan "ödeläggas". Inte riktig samma svar som att "Enheterna tar inte emot mer än vad det är specat för."
Nu har ju hörlurarna något år på nacken men man vill ändå inte förstöra något som fungerar.