Nu finns Sonys nya OLED-TV i handeln

Från sajten:
image

Sony med­de­lade idag att deras nya lin­je av TV-appa­rater, A8-serien, nu finns till­gäng­li­ga för köp i Europa.

Bland nyheter­na finns för­bät­trade bild- och ljud­funk­tion­er, tack vare den nya bild­proces­sorn X1 Ulti­mate och tekniker som Ambi­ent Opti­miza­tion.
Det sist­näm­n­da innebär att TVn automa­tiskt kan justera såväl bild som ljud genom att kän­na av ljus- och akustik­förhål­lan­de­na i rum­met.

Den nya A8-serien inklud­er­ar ock­så Net­flix Cal­i­brat­ed Mode som Sony säger ska låta en  ”nju­ta av Net­flix pro­duk­tion­er i stu­diok­valitet, pre­cis så som de var ska­pade för att uppl­evas”. Huru­vi­da det­ta är något mer än en mark­nads­föringsploj åter­står att se.

TVn kör Android TV och har inbyg­gd Google Assis­tans och Chrome­cast.
iOS- och Mac-använ­dare kan gläd­jas åt stöd för både Air­Play 2 och Apple Home­K­it.

Sony A8 4K HDR OLED finns till­gäng­li­ga i föl­jande kon­fig­u­ra­tioner och utgång­spris­er:

KD-55A8 (55 tum): 23 000 kr
KD-65A8 (65 tum): 34 000 kr

Vilka Lg och Samsung bör man jämföra med?

@Esse vill att allt jämförts med samsungs 2020 flaggskepp

1 gillning

Bara för att han fick en slängd efter sig…:sunglasses:

Det är väl LGs OLED och Samsungs QLED i motsvarande storlekar som är jämförbara

Om det vore så enkelt…:smiley:. TV heter ju som en kryptolina… och modellerna är många. Frågan är ju vilken Samsung eller Lg man ska jämföra med

Nja. Jag har bättre koll på LG än Samsung men iaf LG släpper en standardserie OLED-TVs per år, i storlekar mellan 48 och 77 tum. 2020-modellen heter LG OLED55CX (byt ut 55 mot 65 i artikelnumret för 65 tums versionen, 48 för 48 och 77 för 77).

1 gillning

Samsung Qled finns i en myriad varianter men dessa Sony kanske motsvarar Q80 eller så.

Skall kika på specarna senare.

Skall jag tolka det som att TVn har en kamera och mikrofon som hela tiden är på i mitt vardagsrum?

1 gillning

Jag undrar detsamma…

Klart den har mikrofon, det är ju en del av Android TV så att du skall kunna söka med rösten. Kamera har den inte men däremot ambient-sensorer.

Även Samsung TV har som ny snajsig funktion att den höjer ljudet automatiskt om någon tex börjar dammsuga etc.

Finns det möjlighet för användarna att döda mikrofonen i dessa enheter?

Funktionen går nog att avaktivera och det finns nog tydliga intgritetspolcy som säger att det den hör inte skickas vidare.

Tilliten varierar ju beroende på tillverkare så att kunna avaktivera oberoende av integritetspolicy är i alla fall för mig ett krav.

Enklast är att inte koppla upp teven på nätet.

Det har du så klart rätt i, då slipper man det helt. Kan ju dock finnas andra funktioner man vill släppa till nätaccess för.

Det går att avaktivera i Sonys inställningar.

1 gillning