Nu blir det mindre dyrt att köra mot gult ljus

Från sajten:
image

Snart kommer böterna för att blåsa förbi ett trafikljus som lyser gult bli lägre, då de anser att det inte är riktigt lika allvarligt som att köra mot rött.

Om man kör mot rött eller gult idag är det ingen skillnad i bötesbelopp, utan om farbror blå ser det så skriver de en bot på 3 000 kronor. Nu kommer bötesbeloppet fortsatt vara 3 000 kronor för att köra mot rött, men kör du mot gult landar kalaset på 2 000 kronor. Anledningen till detta är att de vill att det ska vara skillnad på bötesbeloppen, då en rödljuskörning är allvarligare än att köra mot gult.

Reglerna säger att man ska stanna vid gult ljus, men endast om det går att göra på ett trafiksäkert sätt, och det är upp till Polisen att bedöma om det är möjligt eller inte. Den nya ändringen träder i kraft den 21 februari 2025.

Via SVT

Så man sparar en tusing om man trycker plattan i mattan vid rätt tillfälle. :joy:

4 gillningar

När jag bodde i södra Tyskland så kallade man gult för Bavarian green :blush:

1 gillning

Har alltid trott att gult betyder gasa. :sweat_smile:

Flödet i många korsningar känns inte dimensionerat för att alla ska stanna på gult i rusningstrafik.

Tidigare var det tillåtet att köra mot gult men sen de kortade ned tiden innan det blev grönt för de andra så fick man inte längre köra mot gult.

Man får ju fortfarande köra mot gult om man inte kan stanna på ett trafiksäkert sätt.

Så det är polismans bedömning som gäller? Jag vet när jag tog busskort att man fick köra mot rött om man var i höjd med trafikljuset när det slog om till rött. När man eventuellt har stående ej fastspända passagerare så kan man få detta då man inte bör panikbromsa.

I alla fall om man ska tro artikeln.

1 gillning