Nu blir det lättare att använda digitalt ID-kort om du har en iPhone

Från sajten:
image

BankID har gjort det lättare att legitimera sig om du har en iPhone då de i sin senaste uppdatering har lagt till stöd för en widget som går att ha på låsskärmen.

Det var för ett par månader sedan som BankID lanserade digitalt ID-kort i sin app och allt fler butiker och ombud har hoppat på tåget och nu blir det dessutom enklare för iPhone-användare att snabbt få upp sin legitimation. När du har uppdaterat BankID i App Store så kan du lägga till en widget på låsskärmen och när du trycker på den sen så kastas du direkt in i BankID-appen och kan sedan visa ditt ID efter att du har verifierat med kod eller FaceID.

Vi förbättrar våra tjänster hela tiden och nu lägger vi till en widget för BankID så att det går att öppna det digitala ID-kortet direkt från låst skärm på IPhone. Dessutom höjer vi styrkan på ljudet så det blir bättre för de som kontrollerar ID-kortet. Ljudet är ett av många säkerhetsskydd som är inbyggda i det digitala ID-kortet, säger e-legitimationsexperten Petter Dahl.

Uppdateringen är ute nu så det är bara att uppdatera appen och börja rocka loss, om funktionen även kommer att komma till Android-telefoner i framtiden framgår inte.

1 gillning

Är det ljud i ID-kortet? Det har jag missat. Har de kopplat till Spotify Wrapped och kontrollerar att det är en låt man gillar?

Visst är detta en smidigare lösning än innan. Men jag vill ha in mitt idkort i wallet för åtkomst när BankID inte fungerar (vilket kommer ske fler än en gång).

1 gillning

Fick du också introljudet från PH? :face_with_hand_over_mouth:

Då kanske FrejaEID fungerar. Men givetvis skall det kunna ligga i Wallet.

1 gillning

Nej, här spelade de en jullåt med Wham.

1 gillning

Jag vet inte om det är nytt men jag uppdaterade Freja och de har widget for hemskärmarna och låsskärmen

1 gillning

Jag har lagt in BankID på funktionsknappen på 15 Pro. Ganska smart tycker jag själv. :grin:

4 gillningar

Ingen dum ide. Jag tycker att det är lite svårt att hitta en bra funktion för den knappen :slight_smile:

Jag tycker själv det var lite fiffigt av mig att komma på det där. Skulle dock hellre se att det var dubbeltryck istället för långtryck. Men det är ju en annan sak.

Känns som att ni överdramatiserar detta lite. Varför ha en widget som snor utrymme på skärmen med något man normalt använder en gång i kvartalet.

3 gillningar

Jag som besöker ombud stup i kvarten där jag 9/10 gånger får visa leg för att få ut recensionsprodukter tycker detta är magi!

1 gillning

Men du är ju inte normal heller. :joy::joy:

Inte på några sätt :joy:

1 gillning

Jag tänkte kanske fel, tänkte att man kommer till BankID och inte ID specifikt.

1 gillning

Men varför? Signera med BankID innan så behöver du inte visa något ID alls. :slight_smile:

Funkar inte när man är ombud.

Jag tyckte jag var smart som valde förstoringsglaset...

1 gillning

Jag håller med, just bankid/freja är inget som jag offra låsskärmswidget till

Ungefär som när Elaine fungerar på om killen är värd en p-kudde eller inte...

2 gillningar

Vad är det? Känner viss oro att vår ålder leder mig till svaret... :laughing: