Har du ett smart hem? Gör en automation som drar igång brandvarnare.
Lugn nu, @xms67 har säkert ett sprinklersystem installerat hemma. Börjar han mixtra med brandlarmet så kommer sprinklarna utlösa, då kommer han få vattenskador i hela huset
Denna kanske
Så här den mörka årstiden hjälper det mig att smarta belysningen tänds upp rejält en halvtimme före klockan ringer. Tidigare behövde jag ha två till tre mekaniska väckarklockor utspridda i sovrummet för att lita på att komma upp men med "förtändning" i rummet räcker det med en väckarklocka (men med repetitionsfunktion för säkerhets skull förstås )
Jag kör vanliga Ikea Trådfri vitt spektrum, i både tak x2, fönsterlampa och bordslampa. Med över 3000 lumen i dagsljusvitt så motsvarar det nog känslan mitt på dagen en majdag med blå himmel. Behövs ingen gradvis upptändning utan pang på med allt ljus, det påverkar hjärnan genom ögonlocken tillräckligt för att vakna spontant under halvtimmen före klockan ringer, när sömncykeln är på topp. Känns som jag är naturligt morgonpigg numera. Däremot om jag råkat vara vaken när ljuset tänds gör det rejält ont i ögonen att gå direkt från mörker till fullt dagsljus, då skriker jag åt Siri att släcka ljuset.
Jag har dock inte en tonårings hjärna, antar att en 15-åring kan sova lika bra på sommarstranden som i vinteriglon, men lite hjälper det kanske?
Tonårssömn är unikt. Jag var precis som din son @xms67 . Min mor väckte mig men minns när hon då och då var tvungen att gå hemifrån innan jag gick upp var det en hel produktion. Jag hade en rejält högljudd klockradio och dessutom ställdes en gammal mekanisk väckarklocka på en plåtbricka på golvet så jag tvingades ur sängen. Lyckades iallafall sova igenom det några gånger.
Jag hatar fortfarande att gå upp och snoozar gärna en stund men kan inte minnas när jag faktiskt försov mig sist.
Det här var ju tråkigt, men kanske man får räkna med ibland efter 24/7 i 7 år. Bara att ersätta.
edit: Får se om den nya håller lika länge.
5 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Skolskjutning i Örebro
Jag är extremt nöjd jag överlåtit min lagring till Apple.
Vad lagrar du?
Allt och lite till, bl.a. säkerhetskopior på data jag har i molntjänster så som hos Apple/Google etc.
Vägrar lägga allt i en korg, framförallt i någon annans moln som jag inte har kontroll över.
Kortbusseländet fortsätter på min busslinje(165). Måste höra av mig till SL för att få detta bekräftat officiellt.
Märker du det samma @Zop ?
Har inte rest med buss en enda gång i år. Brukar bara ta bussen om det är förseningar på tunnelbanan.
Grattis! Jag har nu mejlat SL. Utöver att det är ståplats i sardinburk på kortbussar så blir de betydligt oftare sena. Det beror väl på att ombordstigning tar längre tid när det är fullt.
Imorse såg jag att det var en försenad buss på väg mot min hållplats. Bakom låg ordinarie buss som närmade sig snabbt. Bra tänkte jag då tar jag den som ligger tvåa då den kommer vara nästan tom.
Vid min hållplats är buss två ifatt och jag går ur kön för att gå till andra bussen. Då väljer den chauffören att köra om buss ett, så där stod jag sist i kön helt plötsligt.
Det är ett tecken att det är dags att skita i SL och börja cykla! Unna dig!
Han åker ju inte baguette, så bättre att unna sig en tur i Teslan
Fyfan, köra bil till och från stan gör man bara inte
Hade det inte varit för den skyhöga parkeringskostnaden hade jag lätt åkt bil de dagar jag är på kontoret faktiskt. Men att pröjsa närmare en röding per dag bara för att jobba funkar inte. Då får man ta tuben som ett djur istället. Jag är ju dock på kontoret kanske 2gg/mån så det känns som ett överkomligt problem
Parkeringen är det minsta problemet tycker jag, det är köerna till och från jobbet som är hemskt.
När Musse kör Polestar finns det inga utrymme för parkering avgifter.