Nu blev jag riktigt sur

VArit trött hela veckan och skulle lägga mig tidigt efter ett avkopplande bad. Men det blev ju lite annorlunda.
Det tog lite tid att komma igår för dem, över en timmes körning. Runt halv två på natten var han klar med stoppet. Det var rejält!

Så just nu är man som en Zombie :zzz: :dizzy_face:

Och det var långt ut i systemet. Han sa nåt om att det kan bli så om de som underhållsspolar inte spolar tillräckligt långt ut i systemet. Då spolar de smuts framför sig längre ner i systemet och kloggar igen det längre ner. sen Han muttrade nåt om att han har särskilt två kollegor som inte gör det ordentligt. :man_shrugging:

Han spolade i omgångar och typ 20 meter in i systemet för att säkerställa att allt försvinner ut till kommunala systemet.
Återstår att se hur mycket av dessa tre tillfällen vi ska stå för själva. Igår blev det ju dessutom akututryckning som kostar 4000. spänn. Jag hävdar att det är reklamation för vi hade INGA problem före underhållsspolningen gjordes. Vi gjorde det i förebyggande syfte.

Vad är lärdomen av detta? If it is not broken, don't fix it!
Vi får väl kontakta dem i eftermiddag eller på måndag när de hunnit gå igenom ärendena.
Mitt förslag vore nog att de får ta det som reklamation mot att vi tar dit dem för fräsning och filmning av rören.
Min budget för inköp av iPad blev plötsligt lite mindre... :poop: :face_with_symbols_over_mouth:

2 gillningar

Perfekt med svensk sommar när man planerar att installera skorsten, regn från och till varje dag :sweat_smile:

Vad heter firman? Vi funderar på att relina

Renoa, kan verkligen rekommendera dom.
Dom filmar gratis.

1 gillning

Utan att tänka på det så mycket har jag haft lite svårt att läsa på skärmen på min MBP på kvällarna. Retat mig lite på att ögon är trötta när det blir sent. Nu på morgonen är det samma... Rotade fram terminalglasögonen och texten är stor och kristallklar... F_n, jag som har klarat mig med mina rumsprogressiva fram till nu...

Är lite sugen efter att en kollega lovordade Memira efter operation.

Både jag och hustrun har funderat på det där. Men nästan 75 000..:grimacing:. Jag lider egentligen inte så mycket av att ha glasögon, idag mer en uppgivenhetskänsla inför ålderns brutala grymhet..:confused:

3 gillningar

Ja, jag var också inne på det, men det är för mycket pengar. Jag väntar tålmodigt på mina nya glasögon. Väntan känns låååång.

Jag gjorde en laser för några år sedan. Är grymt skönt att slippa linser. Tyvärr så blev jag tvungen att skaffa terminalglasögon för ett par år sedan och jag måste snart kolla på läsglasögon.
Har inget med själva lasern att göra utan med att jag börjar bli gammal så ögonen inte klarar att fokusera lika bra.
Skulle kanske ha väntat ett par år och gjort ett linsbyte. Värt att tänka på om man närmar sig 45.

2 gillningar

Det där där var fint formulerat, hög igenkänningsfaktor :ok_hand:

I skenet av det resonemanget kan man se priset för en ögonoperation som, till viss del, priset för ungdomens källa😅

Ärligt talat så vet jag inte heller om jag skulle våga även om känslan av att det skall gå fel är irrationell :man_shrugging:t2:

1 gillning

Jag hade en diskussion om linsbyte till progressiva linser men läkaren avrådde mig. Han menade att det var stor risk att jag skulle bli missnöjd om jag inte först vande mig vid progressiva glasögon.

Gjorde en laseroperation vid 30 (32 år sedan) och har egentligen aldrig ångrat det - gjorde bara ett öga eftersom jag hade fullgod syn på det andra. Fast - som sagt - åldern slår till och jag skulle behöva progressiva glasögon - men jag har aldrig blivit van vid dessa. Troligen så beror det på min vana att läsa genom att ”scanna” texten med ögonen utan att röra huvudet. Det gör att jag hela tiden tycker att allt är oskarpt (eller att området med skärpa är för smalt) med de progressiva glasögon som jag provat.

1 gillning

Har hört en del som klagat på ljuskänslighet efter linsbyte. Framförallt problematiskt med bilkörning på kvällstid, då man möter andra bilar blir ljuset från andra bilar jobbigt.

Jag hade lite problem med haloseende i mörker på det opererade ögat under några år men det var länge sedan som jag kände av det. Så den effekten kan tydligen också uppstå vid laseroperationer.

Jag har dock en konstig bieffekt som kanske skulle kunna vara ljuskänslighet. Ibland när jag vaknar så gör det ont i det opererade ögat och jag får öppna ögat långsamt. Det behöver dock inte vara speciellt ljust för att jag ska känna av det.

Såna historier plus den ekonomiska biten får mig väldigt otaggad på en operation faktiskt. Jag må se väldigt dåligt utan glasögon, men mitt seende med glasögon och framförallt mitt mörkerseende är väldigt bra, vill inte riskera att det blir sämre. Jag är väl inte tillräckligt gammal för att behöva progressiva brillor än, duger gott med enkelslipade.

Man kan få halo när man gör en laser men det var inget som jag märkte något av. Gjorde operationen i maj så ev biverkning hann försvinna innan det blev mörkt ute.
Det var jobbigt första veckan efter operationen då de kändes som man hade lite grus i ögonen.
Jag resonerade som dig innan jag gjorde operationen men slog till på saken då jag var less på att betala rätt mycket för linser. Jag hade brytningsfel så linserna blev rätt dyra och jag såg inte heller perfekt i dem.
Glasögon är bara jobbigt så det går bort.

När detta med laseroperation var ganska nytt råkade en bekant ut för att de ställde in lasern fel så att de skar i ögat. Det var 14 dagars helvete, men allt redde upp sig.