Nu blev jag riktigt sur (2022)

I och med att man kan legitimera sig via telefon(i kontakt med myndigheter/vård) borde det gå tänker jag. I ett tidigare jobb diskuterade vi det.

3 gillningar

Scanna en qr-kod som man gör när man loggar in hos exempel Handelsbanken eller avanza.

Alternativt på det vanliga sättet som vid 1177

Freja-eid var nytt. Glömde körkortet när jag var där i höstas och då funkade bara fysiskt id-kort.

1 gillning

Så nu har jag skaffat Freja eid. Ska bara förbi ett ombud för att aktivera plus.

Freja-appen är förövrigt sjukt ful

3 gillningar

Du menar att sköterskan ska generera en QR-kod som du skannar?
Egentligen borde det funka med att det skickas identifieringsförfrågan till ditt bank-id.
Men Bank-Id borde helt klart förbättrad och få stöd för fysisk identifikation.

1 gillning

Jag tänker bara att jag har aldrig sett någon sådan funktion på något fysiskt ställe som Freja har.
Rent tekniskt kanske det går men det finns nog ingen bred lösning från bank-id som dom erbjuder

När jag skaffade senaste bilen var jag i en fysisk bilhall och signerade kontraktet med Bank-ID.:slightly_smiling_face:

3 gillningar

Ja, hade räckt med att de skriver in ens personnummer och man verifierar i banki-id appen

2 gillningar

Nä men det borde finnas :blush:

Jag med förra veckan. Både när jag sålde den gamla bilen och tog den nya, smidigt. :slight_smile:

1 gillning

Jag med, förra året när jag hämtade ut Kian

1 gillning

Snyggare än BankID i alla fall :slight_smile:

Nja, Freja ser ju lite mer sydeuropeisk ut i designen :nerd_face:. Dessutom inget stöd för darkmode

Freja ser inte ut som en iOS-app.

1 gillning

Kom på att de måste ha QR-kod för att säkerställa att det är den som signerar verkligen är där.
Med det är lite av en hack för att få till något som Bank-ID inte stödjer. Freja är smidigare då det har tänkt på det från start.

Som du skriver, Freja har mer funktionalitet än BankID och identifieringen kan aktiveras av mig - vilket inte går i BankID

@Zop har en poäng i att navigeringen inte görs på samma sätt som i flesta iOS appar men jag tar hellre id-funktionen. Jag kan identifiera mig på apotek etc med Freja men inte med bankid

Men nu lägger jag ner denna diskussion för egen del @bjorsi har rätt att vara sur utan att vi ska kidnappa diskussionen :slight_smile:

4 gillningar

Fick en anledning att skaffa Freja så SÅ sur är jag inte :blush:

Dubbelsur! Vi har biljetter till Jesus Christ Superstar på Aviciarenan idag. Nu vaknar hustrun puperförkyld och även jag är halvförkyld, eller mer till och med. Sonen varit sjuk några dagar.

Jag var ändå så fiffig att jag betalade för återbetalningsskydd. Men nu läser jag villkoren för det och då verkar inte förkylning/Covidsymptom räknas. Och man ska enligt villkoren bifoga läkarintyg. Någon som vet hur petiga Live Nation är?

Jag hade verkligen sett fram mot det här…:rage:

Ur villkoren:

Du måste stanna hemma på grund av polisundersökning av ett inbrott, eller skada som orsakats av allvarlig brand, storm, översvämning, explosion, jordskred, vandalism, nedfallna träd, flygplans- eller fordonskrasch vid ditt hem.

Den kan vi ordna åt dig. :wink:

4 gillningar

Tänk att betala för att få äran att omfattas av återbetalning pga av det där. Men jag drar in vakterna runt huset så det är fritt fram nu…:crazy_face:

2 gillningar