Nu blev jag riktigt sur (2022)

Det ska komme ett tag till Stockholm C från Örebro imorgon 13:44. Ver du hur man kollar det tåget enklast? Tänker att för flyg finns flera appar. Flygplatser(Avgångs och ankomstflygplats), flygbolag och 3e-part. Tåg verkar helt underförsörjt med liknande appar.

Vad är det du vill kolla? Finns en uppsjö appar även för tåg. De flesta operatörer har sina egna appar och det finns även tredjepartsappar.

Jag som är lite skadad använder mest på tågnummer när jag ska söka information. I ditt fall tåg 735.

Jag vill kolla om det går och om det är i tid. Kollade SJs app, men där var man tvungen att logga in. Jag är betydligt vanare att flyga eller ha släktingar som flyger och då brukar man kunna kolla på flygbolagets app. Ingen inläggning behövs normalt. Gjorde några enkla sökningar utan resultat. Men den där sidan, med det obegripliga namnet 1409 verkar ju riktigt bra.

1409 är utvecklad av en lokförare och namnet bygger på en plojuppfattning om att Rc-loket med individnummer 1409 är det bästa loket. Går även att se tågen på en karta (med GPS-hastighet i vissa fall) och även vid vilka tidpunkter ett tåg passerar en driftplats ute i skogen (som normalt sett inte är av intresse för vanligt folk).

Hoppas att du slipper bli inlagd! :joy:

2 gillningar

Hur gick det här till? Jag åker aldrig tåg men nu har jag 1409 installerat bara för att jag är en svag typ och lättpåverkad:)

Nu har jag i alla fall koll varför bommarna går ner när jag går till jobbet :slight_smile:

Verkar vara en trevlig app.

2 gillningar

Du behöver inte logga in i SJs app för att se det. Man kan gå på Trafikinfo i appen och där antingen söka på station eller på tåg. Söker man på station så får man upp ankomster och avgångar. Därifrån kan man se hur tåget ligger till.

Det kan bli så att jag blev så sur över inloggningsrutan att jag inte kollade tillräckligt mycket. Fördelen är att jag nu har 1409 och det var en trevlig upptäckt.

Du ska inte skriva ut och laminera dina tågbiljetter också? Har sett ett äldre sällskap visa sådana biljetter vid två tillfällen (samma sällskap båda gångerna).

1 gillning

Det är ju underbart och passar min tekniska nivå…:sweat_smile:. Särskilt då jag resta land och rike runt 1995/96 och berättade att den nya tekniken skulle ändra en massa förtag och arbetsplatser. Som exempel hade jag att resebyråer skulle försvinna. Blev såklart utskrattat för det mesta…:sunglasses: De få gånger jag inte blev utskrattad ansåg de att jag var ond och ville folk illa. Observera att detta är helt sant.

För övrigt så pratade jag i slutet på 90-talet och början på 00-talet om att äldreomsorgen borde skaffa automatiska tvättar för de äldre. Men då blev folk så arga att jag backade, hade inte tid med den konflikten. Så en fysisk och laminerad biljett är var jag hamnade…:laughing:

4 gillningar

Vad less jag blir på folk som inte kan plocka bort efter sig på gymmet. Orkade man lyfta på vikterna så bort man orka plocka bort dem också. :angry:

2 gillningar

Grus på vägarna. Drog en fin krasch med hojen i dag. Som tur var så var det inga bilar som möte mig. Körde runt 30 km/t och en liten touch på handbromsen blev som is på vägen. Skrubbsår på mig och hojen är ok. Så ingen större fara, men man får sig en tankeställare när det händer.

14 gillningar

Nu skickar vi inte ens till rätt land. :joy::joy::joy:

Du menar väl inte att Finland är fel land? :scream:

Jo när det gäller min post. :joy::joy::joy:

1 gillning

Tack för att du förtydligade! :rose:

1 gillning

Fick precis en notis. :joy:

Menar de FAN TA eller VÄNTA?

1 gillning

Nu är den i Veddesta och de är ju kända för att hantera samma paket flera gånger i veckan. Man skulle ju kunna tro att man beställt ett E-sim från Telenor. :joy::joy:

1 gillning

Sur jag blir när jag råkar stänga en flik i Safari på min iPhone. Gör en ny flik med samma sida som jag nyss råkat stänga. När jag försöker flytta till den platsen den hade tidigare så stänger jag ner alla öppna flikar. Drygt!!!

Testat att hålla ner + (knappen för öppna ny flik) för att återöppna den nyligen stängda fliken? :slightly_smiling_face:

1 gillning