Nu blev jag riktigt glad!

Grattis till nya vrålåket :ok_hand: Är det första elbilen?

Tack. Ja det är det.
Senaste bilen en v60 CC diesel som var rätt rejält utrustad. Den var en demobil liksom denna. Tror inte där fanns något särkilt mer att stoppa i i utrustningsväg på id7 än.

1 gillning

Men väl förberedd med elbilsveckans podd och häng på forumet här. :sunglasses:

Du kommer säkert bli nöjd. Bara att börja bekanta dig med alla laddappar och sånt nu. Hetaste tipset är att kolla A Better Route Planner på de längre rutter du kan tänkas åka. Sedan kolla ChargeFinder efter olika laddalternativ på de platser du kan tänka dig att ladda.

Tror du kommer inse ganska snart hur befriande det är när du får upp din laddare hemma, att alltid ha en fulltankad (laddad) bil är rätt trevligt. Då blir det enbart på långresor man behöver fundera på laddning överhuvudtaget, annars pluggar man bara in så är det happy days.

En gamechanger för mig när det kommer till elbil vs fossil är enpedalsläge, körningen blir så otroligt mycket smidigare med enpedalsläget aktiverat, man "glömmer" i stort sett att bromspedalen finns, för man använder den så sällan.

1 gillning

Jo de delarna hade jag redan som dröm innan köp av elbil. :slight_smile:
Enpedalsläget gillade jag inte i början, men det var typ första elbilen jag provkörde, Volvo c40 för typ 4 år sen. Var för kraftig bromsverkan, gillar det i stadskörningen men föredrar nog frirull på landsväg. Än så länge ska tilläggas efter en knapp dag med egen elbil. MEB plattformen har en begränsning så bilen stannar inte helt.

Men gud vad magiskt at köra iväg imorse och skjutsa ungdomarna till tåget. Bilen blev varm på en gång, och rullar iväg knäpptyst en kall vintermorgon .:slight_smile:
Kund inte förvärra via appen, då 12 voltsbatteriet tydligen inte var laddat tillräckligt. Men hittade en funktion som jag slog på som laddar 12 voltsbatteriet med hjälp av bilens stora batteri.

2 gillningar

Ibland blir man glad av att städa när man hittar saker man glömt man hade.

Intressant liten låda.

Allt gott kommer ifrån Glashütte.

Sjysst innerbox också.

Som vanligt, alltid en gedigen bruksanvisning.

Mmmm, ser bra ut.

Kontrollpanel på baksidan.

En vacker pjäs.

Vi öppnar väl upp.

Och plockar in lite godis.

Det kallar jag att dra upp en klocka med stil.

10 gillningar

Skulle det varit en julklapp som glömts vore det Bubblans dyraste julklapp antar jag..:joy:

1 gillning

På tal om julklapp, helvete vilken respons grabbarna som fixade med julkalendern fick.

Det var riktigt kul att se alla deltagare posta bilder och tacka för att de fick vara med.

Man förstår ju att det känns kul för alla som lagt ner en massa jobb att få all denna uppskattning.

6 gillningar

Ni som följer mig vet att jag ibland får lite strul med prylar och annat... Under en längre tid har jag tyckt att min laptop från jobbet betett sig konstigt. Typ skriver ett dokument och när jag är klar tar det ibland timmar innan det kommer upp under "senaste" i olika vyer. Jag hittar alltid något sätt att hitta dokumentet, men haft svårt att veta om det ska vara så, är fel på datorn eller något program.

Idag satt jag ihop med en nyanställd yngre tjej och vi skulle fixa en sak med våra datorer framför oss. Jag klagade lite över att hur min dator fungerar och hon testade. Sa snabbt, det är något fel på din burk och dessutom är den ju skitseg. Ring IT.

Jag ringde IT och det var något fel på OneDrive och nu fungerar synkningen av dokument med blixtens hastighet och dessutom blev datorn supersnabb. Även om jag är lite sur över att jag haft det här en längre tid är jag riktigt glad över att fått ordning på det.

8 gillningar

Det var en total nyhet för oss som fullständigt raserar vår världsåskådning :exploding_head:

Men bra att det löste sig tillslut. Har sett några riktiga skräckexempel på folk som inte förstår sig på OneDrive som tror att de sparat saker och blivit av med mer eller mindre alla sina dokument när de blivit tvungna att byta datorer av olika anledningar.

1 gillning

Ibland blir man glad när saker går som man tänkt sig, jag har suttit halva dagen och filat på ett Powershellscript som hämtar användare från cirka 20 olika OUn och sub-OUn, tar fram namn, mailadress, UPN och OU för respektive användare. Sedan kan jag i scriptet definiera vilket OU jag ska välja via ett enkelt textkommando. Nu kan jag enkelt resetta lösenord och få denna info plus lösenordet i klartext i en CSV fil och direkt i powershell.

Helvete vilken tid det tog att få allt att funka som det ska. Bakgrunden är att vi har en kunddomän där kunderna normalt sett kommer åt våra system med Citrix via sina egna O365 konton, så de konton som ligger i vårt AD är en backuplösning ifall Citrix går ner. Då behöver man snabbt kunna återställa lösenord och skicka ut till kunderna. Tidigare har man manuellt fått göra det för varje användare, men inte så kul att sitta och knacka manuellt för 200+ användare.

Känslan när man äntligen fick det att funka automatiserat, den är nice, plus att jag utökade mina powershellkunskaper rätt rejält.

17 gillningar

Jag begriper inte mer än att det blev något lysande till sist. Applåder :blush:

Jag är på samma linje som @pao Skitbra, men fattar inte vad vi snackar om..:beers::sweat_smile:

2 gillningar

Kort och enkelt förklarat. Vi har två sätt kunderna kan ansluta till våran miljö, det ena är via Citrix, det andra är en Remote desktop lösning. Till alternativ nummer ett, använder man sin egen domän, skulle du vara inbjuden i vår kunddomän, skulle du kunna logga in med ditt konto som kanske heter [email protected]. Men skulle Citrix ligga nere, så skulle du inte komma in utan det här extrakontot. Men det har du inget lösenord till och kontot ligger inaktivt tills vi har satt ett lösenord till dig och meddelat dig lösenordet.

Istället för att manuellt sätta lösenordet till 200+ kunder, kan man sätta alla samtidigt med ett enda knapptryck med min lilla design. Kan nog inte riktigt beskriva det så mycket enklare än så :sweat_smile:

4 gillningar

Kristallklart. Grattis.

1 gillning

Det var tydligen alla hjärtans dag idag och då kommer man hem till detta.

7 gillningar

Grattis!
För övrigt instämmer jag också med @pao

Den är från mig, sa inte frugan det?

1 gillning

Får över tre veckors semester och behöver bara ta ut 2,5 veckor när jag ska åka till Italien i sommar :partying_face:

5 gillningar

Nu börjar jag bli riktigt orolig, har du satt mät plattorna på pannloben? :joy::joy:

1 gillning