Nothing Apps låter Android- och Applefolk leva i harmoni

Från sajten:

Att skicka iväg ett meddelande till någon och se den där gröna textbubblan kan vara en obehaglig upplevelse och Nothing ser ut att ha lösningen på detta så Apple- och Androidanvändare kan leva i harmoni.

Nothing har jobbat på en ny app som heter Nothing Chats som de har tagit fram tillsammans med Sunbird. Med appen installerad så kan man skicka meddelanden som om man använde en iPhone och alla meddelanden blir härligt blåa. Den kommer till en början lanseras till Phone (2) men om vi förstår det hela rätt så ska appen kunna installeras på andra enheter lite längre fram. Appen är inte helt perfekt ännu men de jobbar på att få fram så användare av appen kan reagera på meddelanden, svara på ett meddelande så det blir som en tråd i chatten och aktivera läskvitton.

MKBHD snackar en hel del om hur många kids som kör iPhone i USA just nu och går igenom Nothing Chats i videon ovan och den är värd att titta på då den är väldigt intressant. Nothing Chats kommer lanseras inom kort.

Källa: Nothing

3 gillningar

Ja varför inte. Men jag läste nån undersökning för något halvår (hittar inte artikeln nu) sedan om varför folk i USA går på iPhone vs Android. Blå/gröna bubblorna var långt ned på listan utan det var många andra faktorer som låg före.

Ja så är det såklart, säkert en statusgrej bland kidsen (och vissa vuxna)

1 gillning

Eller så kapar man helt enkelt banden med de som kör gröna bubblor :joy:

Det finns även en del säkerhetsrisker med denna lösning. Fast å andra sidan får företaget Nothing viss PR, mycket skriverier:

Yes, den där videon är länkad i artikeln ovan redan =)

Ok såg det nu.

Nothing släpper lite information om hur datan hanteras:

Jag började fundera på vad det är som jag gillar i iMessage och kom fram till:

• möjligheten till att ha en gruppchatt igång
  • att se om meddelanden är lästa
  • tapback (även om jag vill ha fler)

Färgen... oviktig :slight_smile:

Kapar bandet med sig själv? Det är aldrig den man skriver med som har blå eller gröna bubblor.

Jag har kört Android i lite över ett år och har kommit fram till att de tjänster som funkar bäst är:

1. AirMessage.
  2. Beeper.
  3. Sunbird (Tjänsten som ligger bakom Nothing Chat).

Med AirMessage hostar man tjänsten själv, vilket också är möjligt med Beeper. Beeper och Sunbird körs via en Mac någonstans på jorden, för mig har de i de flesta fallen stått i Finland. Sunbird synkar in mina chattar som bäst en gång om dagen medan de andra gör det mer eller mindre omgående. Beeper ger mig även möjligheten för tapback (reaktioner), något som de andra inte erbjuder i dagsläget. Med både Beeper och Sunbird finns ett visst säkerhetshot men inget jag känt att jag varit särskilt brydd över.

Sunbird har en Discord där man kan se vad utvecklarna håller på med men eftersom att den synkat så dåligt har jag inte ens appen installerad längre och har därför inte sett vad de håller på med på ett tag.

Beeper har en dedikerad kanal i sin egen app där de postar uppdateringar, störningar m.m, appen känns mer polerad överlag.

AirMessage har nog inte fått någon uppdatering alls sedan typ april i år och behöver startas om relativt ofta. Den toppar listan då den är self-hosted.

Om jag valde att köra Android så skulle jag nog skippa iMessage helt och hållet. Tycker att Signal fungerar utmärkt.

Man får se hur Nothing går vidare med detta i och med att Apple har gått ut med att RCS stöd kommer under 2024. Men det blir fortfarande blåa och gröna bubblor:

Nothing har dragit tillbaka appen. Är en massa säkerhetsrisker:

Oops

Ingen kan väl vara förvånad då den bygger på Sunbird. Oseriösa.

Ja jag tror det här har skadat förtroendet för Nothing som företag.