Norwegian i konkurs :(

Nooo!

Startar upp lika snabbt igen. Finns inget monetärt värde i dessa bolag.

Bedrövligt att de inte kan överleva längre med de vansinniga priserna de håller.

Va ingen skräll direkt. De gick ju skit under brinnande högkonjunktur.

@Stefan_Sandstrom
Du som är i branschen
Alltid undrat hur i hela Hisingen jag kan ta mig ut i Europa med flyg billigare än lokaltrafiken på hemmaplan (nästan) … hur funkar den ekvationen

Norge har varit en månad från KK ganska länge, covid-19 tippade det över gränsen.
Skit tråkigt. Jag har alltid gillat Norgeflyg. De har varit ett lågpris bolag som ändå haft en ok service.

1 gillning

Ja, klart bättre än SAS men båda två är svindyra när det kommer till inrikes.

Tråkigt när man har en förskottsbetald semester på 50K i Augusti med Norwegian. Ska bli intressant och se vad som händer.

oh… Det är en komplicerad fråga.
Men det uppenbara är ju just att du betalar väldigt lite så får väldigt lite. Så maten ombord är ju sjuka överpriser, och de tjänar förvånansvärt bra på det.
De har alltså skurit ner på exakt allt, de köper plan när det är som billigast och de köper STORA mängder. De köper oftast de absolut billigaste modellerna också av den typen.
Håller man sig till en modell så blir det också billigare. Norge tex kör i bara 737 med några 787, underhåll blir då billigare.
Bolaget jag jobbar för tex kör ENBART B77 och A38. Vi är inte ett lågpris men det håller ner kostnaden rejält. titta på SAS, Lufthansa, Delta etcetcetc…alla har sjukt många modeller i sin flotta.

Sedan…den gyllene grejen: Överbokning. och tidiga bokningar. Tidiga bokningar betyder alltså att du kan köpa en biljett för 20kr + skatt. Förvånansvärt många skiter i den biljetten för de har ingen lust att åka längre, det var ju ändå 1 år sedan de bokade och saker har ändrats.
Överbokningar säkerställer att planen alltid är fulla…smarta människor har räknat på denna.

Jag kan orrera om detta i timmar, men ska sätta igång grillen och ta en bira.

2 gillningar

Kortförsäkring som tar det?

Vet ej, det är lite komplicerat då det är en kryssning i Medelhavet & flyg med Norwegian men ett Amerikanskt bolag som håller i det. Vi får se vad som händer, pengarna är väl brända i vilket fall men man tappar ju upplevelsen. :joy::joy:

Paketresa?

hur…bokar man en resa för 50k med norgeflyg?.. åker ni hela tjocka släkten?

Men mina perks är borta!

LOT (lite of topic)
Obegripligt hur staten kan hålla SAS under vingarna. Det finns ingen gräns för hur mycket pengar man kan skyffla in i det störtande företaget.

Fast största delen var väl till Norwegian kryssningsfartyg.

De har väl NOLL med varann att göra?

Nä, därför låter ju 50k lite mycket för flygbiljetterna. :laughing:

CashPoints?

Som @Esse skrev är det mesta till Norwegian kryssning och det kanske överlever men man vet ju fortfarande inte om det går att åka i Augusti. Vi får se, jag deppar inte ihop utan tar nya tag. :rofl::rofl:

BTW. Ingen tjock släkt här utan bara jag och frugan som skulle åka.

1 gillning