Norwegian erbjuder internet redan vid gaten

Från sajten:
https://teknikveckan.com/nyheter/norwegian-erbjuder-internet-redan-vid-gaten/


image

Med start idag kan du ansluta till Norwegian-planens wifi redan innan de lyft stående vid gaten. Så fort du sätter dig på din plats är det bara att koppla upp. Tidigare behövde planen nå 10 000 meter innan nätet aktiverades.

Nätet kommer också vara igång hela vägen tills du är framme och det är dags att gå ut från planet.

Tidigare i år införde man helt gratis wifi men samtidigt begränsade hastigheten och funktionerna. Vill du ha snabbare nät och möjlighet att surfa på sociala medier får du betala för dig.

Källa: Norwegian.

1 gillning

Kan de inte fixa hastighet och stabilitet också, rövsegt går det. Flög med dem till Palma i höstas, gick knappt surfa

Nu kan du välja mellan tre nivåer varav den långsammaste är gratis.

tekniken som existerar idag tillåter Inte högre hastigheter. Nytt system är pågång.

2 gillningar

Grymt!

King!

Vad använder man för teknik idag?

Vanligast i EU å asien är KU- band som det kallas. ca 50mbit som delas på helaplanet. Tyvärr om det är flera plan i den sektorn så delas hastigheten där också.
Antennen ombord (på taket) är superkänslig om man svänger.

I usa använder de flitigt ATG som i princip är en mobil antenn riktad nedåt. Med varierande hastighet men väldigt pålitligt. i bästa fall 10mbit in i planet.

Framtiden ligger i KuKa(…ja de heter så) hybrida system. då landar vi runt 70mbit… men inte lika känsligt om flera plan är i sektorn.

SpaceX starlink har säkert något på G också men inget vi har fått höra om.

4 gillningar

Intressant, tack för info.

1 gillning

bra som fan det, var nära fästmön inte kunde Instagrama förlovningsringen från planet :stuck_out_tongue: Det var ju katastrofstämning

1 gillning

Att du inte knackade på till flightdeck och vad dem gåner på lägre flightlevel så ni fick 4g täckning?..

Hehe :slight_smile: eller hur “gå ner på lägre höjd, det är kris vi måste statusuppdatera!” :slight_smile:

jag hade gjort det för dig, Det vet du❤…

…Iofs skulle jag inte besudla mig genom att jobba för ett lågpris bolag ;).

1 gillning

Det är väl högre löner på dem för piloterna har jag hört någon gång.

tveksamt.

Kan dock stämma, måste locka med lön när prestigen uteblir :slight_smile:

1 gillning