Northvolt och Scania har utvecklat en ny battericell för tunga elfordon som har en livslängd på 1,5 miljoner kilometer(!).
Tillverkad i norra Sverige med fossilfri el så har cellens koldioxidavtryck en tredjedel av en jämförande industrireferenscell (IVL 2019 litiumjon NMC 111-cell ). Partnerskapet mellan Northvolt och Scania startade 2017 för att utveckla och kommersialisera en högpresterande battericell för tunga nyttofordon. Nu tillverkas cellen på Northvolt Ett gigafactory i norra Sverige och Scania planerar att inviga en ny batterifabrik i Södertälje senare i år.
Idag är en milstolpe på vägen mot ett hållbart transportsystem. När utvecklingen av battericellen startade så siktade vi på hög prestanda, låga driftskostnader och lång livslängd. Vi beslutade om ett krav på cellen att klara en 1,5 miljoner kilometer lång livslängd för ett tungt Scaniafordon. Testerna visar att detta krav inte bara kan uppfyllas, utan också överträffas. – Scanias VD Christian Levin
1,5 miljon kilometer?!! Går bilar ens så långt? Varför överdimensionera batteriet om bilen ändå inte klarar av så långt? Eller är det en teoretisk siffra på samma sätt som en teoretisk räckvidd?
Har varit skeptisk till elbilar hittills. Men om det kommer batterier som överträffar bilens livslängd kan jag tänka mig att ändra uppfattningen. Än så länge slänger jag alla batteridrivna prylar bara för att batteriet blir dåligt.
Varför jämföra med timmerbil när det finns information om en lastbil i ditt blad? 1,5 miljoner kilometer avvecklas på ca 35 år om man utgår från siffran 4,2 tmil/år. Vet inte om lastbilar håller så länge. Men batterikapaciteten ska väl täcka inte bara genomsnittet. Vissa bilar måste ju köra längre än så. Med andra ord borde 1,5 Gm vara ett rimligt krav.
Njae en förbränningsmotor slits den också. Du har inte samma effekt när den är ny som när den har gått 20000mil. Den kommer att dra mer bränsle när den är äldre.
Här ser du en graf på batteridegraderingen på en Tesla.
Där hög i början men avtar på slutet så du kommer aldrig att få noll i effekt.
Det är rätt få prickar i din graf efter 8 tmil för att föra meningsfull statistik. Men om din graf stämmer är 95 % en sagolik prestation! Mina batteridrivna prylar brukar sjunka med ca 8 % /år. Vid ganska sparsam användning och VÄLDIGT varsam laddning (aldrig över 80%).
Du kan inte jämföra batterier i en telefon,skruvdragare,tandborste med ett elbilsbatteri förstår du väl. Batteriet i en elbil sköts om på ett helt annat sätt för att förlänga livslängden.
Naturligtvis så kan man föra en meningsfull statistik eftersom du har en trend. Eller menar du att plötsligt skulle grafen störtdyka?
Ja det är i princip samma typ av batterier men du har en helt annan typ av BMS som sköter om laddningen att skona batteriet. Elbilar har generellt sett kylning och värmning av batteriet för att skona det. Sen så är det oftast fler laddcykler på mindre batterier än stora.
Att du tycker det är märkligt betyder inte att det inte är sant
Mycket jag tycker är märkligt och konstigt men fakta säger en sak