Northvolt och Scanias nya miljövänliga batteri klarar 1,5 miljoner km

Från sajten:
image

Northvolt och Scania har utvecklat en ny battericell för tunga elfordon som har en livslängd på 1,5 miljoner kilometer(!).

Tillverkad i norra Sverige med fossilfri el så har cellens koldioxidavtryck en tredjedel av en jämförande industrireferenscell (IVL 2019 litiumjon NMC 111-cell ). Partnerskapet mellan Northvolt och Scania startade 2017 för att utveckla och kommersialisera en högpresterande battericell för tunga nyttofordon. Nu tillverkas cellen på Northvolt Ett gigafactory i norra Sverige och Scania planerar att inviga en ny batterifabrik i Södertälje senare i år.

Idag är en milstolpe på vägen mot ett hållbart transportsystem. När utvecklingen av battericellen startade så siktade vi på hög prestanda, låga driftskostnader och lång livslängd. Vi beslutade om ett krav på cellen att klara en 1,5 miljoner kilometer lång livslängd för ett tungt Scaniafordon. Testerna visar att detta krav inte bara kan uppfyllas, utan också överträffas. – Scanias VD Christian Levin

 

Via: Dagens Infrastruktur

2 gillningar

Wow!

1 gillning

Och snart kommer nr5 nästgårds.

1 gillning

Men men, batterierna ska ju vara slut efter 10000 mil och fordonet färdigt för skroten.

Har jag hört.

3 gillningar

Vad blir det, minst 2000 laddningar om max körsträcka är 750 km?

1,5 miljon kilometer?!! Går bilar ens så långt? Varför överdimensionera batteriet om bilen ändå inte klarar av så långt? Eller är det en teoretisk siffra på samma sätt som en teoretisk räckvidd?

Har varit skeptisk till elbilar hittills. Men om det kommer batterier som överträffar bilens livslängd kan jag tänka mig att ändra uppfattningen. Än så länge slänger jag alla batteridrivna prylar bara för att batteriet blir dåligt.

Lastbilar har en beräknad livslängd på 10-15 år och med tanke hur många mil dom går per år är det ingen konstig siffra.

Dagens bilar har redan generellt batteri som håller bilens livslängd redan.

1 gillning

Kanske de gör. Har ingen erfarenhet av lastbilar. :slight_smile: De är säkert inte dumma. :slight_smile:

Nja... Hur mycket sjunker batterikapacitet efter säg 5 år? Efter 10? En bil med förbränningsmotor åker lika långt på en full tank även efter 20 år.

1 gillning

~70 mil för ett skift är nog inte ovanligt för de som går efter e4:an tex. Lots och distrubitionsbilar går nog betydligt mindre.

Körsträckor. Skulle tro att en lastbil som går upp och ner efter E4:an lägger fler mil än en timmerbil.

Varför jämföra med timmerbil när det finns information om en lastbil i ditt blad? 1,5 miljoner kilometer avvecklas på ca 35 år om man utgår från siffran 4,2 tmil/år. Vet inte om lastbilar håller så länge. Men batterikapaciteten ska väl täcka inte bara genomsnittet. Vissa bilar måste ju köra längre än så. Med andra ord borde 1,5 Gm vara ett rimligt krav.

Njae en förbränningsmotor slits den också. Du har inte samma effekt när den är ny som när den har gått 20000mil. Den kommer att dra mer bränsle när den är äldre.

Här ser du en graf på batteridegraderingen på en Tesla.
Där hög i början men avtar på slutet så du kommer aldrig att få noll i effekt.

1 gillning

Därför att dom har slagit ihop alla tunga lastbilar, vad jag kan se, och det är stor skillnad på hur dessa körs, fjärrbil kontra distrubitionsbil tex.

Det är rätt få prickar i din graf efter 8 tmil för att föra meningsfull statistik. Men om din graf stämmer är 95 % en sagolik prestation! Mina batteridrivna prylar brukar sjunka med ca 8 % /år. Vid ganska sparsam användning och VÄLDIGT varsam laddning (aldrig över 80%).

Av ren nyfikenhet, när du säger prylar, pratar du om typ mobiltelefoner och/eller fjärrkontroller till tvn då?

Du kan inte jämföra batterier i en telefon,skruvdragare,tandborste med ett elbilsbatteri förstår du väl. Batteriet i en elbil sköts om på ett helt annat sätt för att förlänga livslängden.

Naturligtvis så kan man föra en meningsfull statistik eftersom du har en trend. Eller menar du att plötsligt skulle grafen störtdyka?

Fast det är väl i princip samma typ av batterier, idag, i en bil som i en telefon och även telefoner har ett system för att sköta om batteriet.

Jag skulle säga att det vore märkligt om inte batterierna i en bil tappar mer än 5%-10 över så många laddcykler som 10000 mil eller mer genererar.

Är det inte så, varför sitter inte dessa batterier då i alla andra saker med laddningsbara batterier. Åtminstone de prylar som är premium?

Ja det är i princip samma typ av batterier men du har en helt annan typ av BMS som sköter om laddningen att skona batteriet. Elbilar har generellt sett kylning och värmning av batteriet för att skona det. Sen så är det oftast fler laddcykler på mindre batterier än stora.
Att du tycker det är märkligt betyder inte att det inte är sant :wink:
Mycket jag tycker är märkligt och konstigt men fakta säger en sak :slight_smile:

2 gillningar

Nja, inte riktigt sant, även en motor slits ju...

1 gillning