Norge har nya rekommendationer för barns skärmtid

Under 2 år ingen skärmtid alls. 2-5 år max en timme per dag.

Hur har ni småbarnsföräldrar det? Mina barn hade inte mycket skärmtid utanför Bolibompa, men då fanns inte heller iPhone eller iPad.

Det har blivit sådant tjafs varje gång mina barn ska sluta spela så vi har helt sonika slutat helt med spel på iPad. De glor lite på TV efter förskolan/skolan och några dagar i veckan får de spela spel på TV eller dator, de är 5 och 8 år gamla.

3 gillningar

Det är en timme iPad om dagen som gäller om det är skola dagen efter. Han har fri tillgång till att lyssna på musik, vissa lärappar och kreativa appar där man t.ex. kan rita eller skapa musik.

På helgerna är det två timmar om dagen som gäller. Det kan även bli en del tv-spel då.

Han är snart 7 år.

Helt fritt här hemma , dom sköter de bra själva tycker jag blir såklart mera under helger , sjukdom , dåligt väder

1 gillning

Har satt en gräns på två timmar per dag på plattan. Viktigare än tidsgränsen är att den inte går att använda före klockan 6 på morgonen, som ett försök att mota den värsta morgonpiggheten i grind. Funkar rätt bra på sonen som är 8 år.

På tevespelet finns ingen tidsgräns, men det är å andra sidan svårare att använda i smyg.

1 gillning

Ja, vi har också satt 06:00. Går inte heller att använda efter 19:00.

Hemma brukar de stänga av mellan åtta-halv nio. Sen har vi någon serie vi ser ihop.
Men på helgerna så sitter de nog uppåt 10 timmar per dag vid datorn, yngsta barnet är lite aktiv ibland kanske någon padel-match då och då.
Alla mer nöjda och glada utan massa regler. Plus att jag själv inte är en stor fan av naturen eller att vara ute för den delen.

Tramsiga bakåtsträvande norrmän som ska ut på tur hela tiden. :grinning:

1 gillning

Från sajten:
image

Norska hälsovårdsmyndigheten går nu ut med rekommendationer om att barn under 2 år inte bör använda iPadar och andra skärmar överhuvudtaget.

Upp till fem år bör de max ha en timmes skärmtid om dagen. Man tillägger dock att man inte anser att skärmar i sig är skadligt utan det handlar om att inte använda dem som barnvakt. Barnen behöver social stimulans menar man. Något som är svårt att argumentera emot.

Man ser också positiva fördelar med att använda digitala redskap, allra minst att barnen lär sig något av dem.

Frågan är om det är så stort problem med digitala barnvakter för 2-åringar. I den åldern är de mest intresserade av att äta på fjärrkontrollen känns det som.

Via VG.

Våra större barn 8 och 12 år har max 45 minuters skärmtid per dag. Då räknas bärbara skärmar, TV och TV-spel till samma 45 minuter så det måste prioritera hur de vill lägga tiden. Läxa, städa rum och fritidsaktiviteter går alltid först. Sköts inte läxa, städning eller att de gjort något som förtjänar straff så dras skärmtid in helt i varierande längd.

Utmaningen är att själv som vuxen föregå som gått exempel. Det kliar i fingrarna när mobilen plingar till och ber om ens uppmärksamhet.

För oss 40+ då?

Är emot för mycket skärmtid för min 9-åring utan att egentligen veta varför, känns »fel« bara. Tänker att det hämmar kreativiteten som vi äldre ser på kreativitet men blir dagligen påmind om att kreativitet för en 9-åring inte handlar om att bygga barkbåtar och djur av kottar utan om att hitta pyssel, recept, danssteg mm på TikTok. Dessutom spelas det spel med kompisar, chattas och pratas med mobilen så jag har gått från en mer restriktiv hållning till att släppa lite på det, dock tycker jag fortfarande att mobilen används lite väl mycket, men återigen, vet inte riktigt varför 2 timmar per dag är farligare än 30 minuter per dag?

Jag är som ni kan se lite vilsen i vad jag ska tycka :slight_smile: För två-åringar är det ju dock en annan sak.

Jag kör på app-specifika restriktioner.
Precis som vissa lekar behöver begränsas och ha en översyn av en vuxen behöver vissa spel det också.

Så mobilen kan användas ganska fritt men vissa appar har en skärmtid per app, eller begränsas dessa appar av en gemensam pott? Fungerar det bra?

Skol- och läro-appar är det fritt blås på.
Spel-appar går från en pott sen är det vissa spel-appar som har egna begränsningar (Roblox)

1 gillning

Sen är det tidpunkter (22-07) som det inte går att använda något annat än telefonappen

Vår 4-åring har lärt sig både förstå och tala engelska genom att använda iPad. Ofta har han typ super mario lego på youtube samtidigt som han sitter och bygger själv. Tänker att det inte kan vara så skadligt när han faktiskt är kreativ under tiden plattan är igång