Noblechairs DAWN - stolen för kontorsarbete eller gaming

Från sajten:
image

Vi har testat DAWN – en gamingstol från noblechairs. Här är vår upplevelse.

Vi har tidigare använt en klassisk, gammal datorstol från Jysk för 900 kronor. Den har tjänat mig väl i många år och alltid varit bekväm att sitta i. Min son, däremot, har en gamingstol som mer påminner om en rallystol – med en skålformad design för både rygg och säte. Som en något större person har jag aldrig riktigt uppskattat den typen av gamingstol, då den känns trång och obekväm för mig.

Därför var vi nyfiken på att testa DAWN, en gamingstol från noblechairs, för att se om den kunde erbjuda en bättre balans mellan komfort och ergonomi.

Ergonomi och komfort

Under stolen finns två spakar, en på vardera sida. Den högra spaken justerar stolens höjd med upp till nio centimeter. Den vänstra spaken gör det möjligt att fälla stolsryggen framåt eller bakåt. När ryggstödet fälls följer även sätet med, vilket gör stolen lite mer bekväm att sitta lutandes i. Stolen har fällbara armstöd, vilket gör att du kan komma närmare skrivbordet vid behov. Du har också möjlighet att höja eller sänka armstöden. Ländryggsstödet kan justeras genom att dra en spak på baksidan av ryggstödet uppåt eller nedåt. Så svaret på frågan om vi sitter skönt i stolen är ett självklart ja – väldigt skönt, faktiskt. Det som vi saknar är dock att kunna justera nacken eller möjligtvis en nackkudde.

Armstöden kan fällas ner och justeras i höjd

Material

Stolen finns i två olika materialalternativ: tyg eller konstläder, så att du kan välja det som passar dina behov bäst. Själva ramen är gjord av polyamid, en slitstark och tålig plast som klarar av både slitage och påfrestningar väl. Även om polyamid är tåligt, ger det inte samma premiumkänsla som metallramar i dyrare stolar. Denna typ av plast används ofta till gamingstolar och kontorsstolar då det ger låg vikt och bra hållbarhet. Stolen var även väldigt enkel att montera. Det kom med en lättläst manual och en insexnyckel för att enkelt skruva ihop allt.

Design och estetik

Designmässigt har stolen ett futuristiskt utseende, då ryggstödet inte är helt rakt. Den är designad av experter från bilindustrin och kombinerar stilren estetik med funktionalitet. Den här stilrena designen gör att den passar både som gamingstol och kontorsstol. Till skillnad från många andra gamingstolar har den en mer diskret design som gör att den smälter in i olika miljöer.

Så, vad tycker vi?

Vi sitter väldigt skönt i stolen. Det är skönt att sätet följer även med när vi fäller ryggen, vilket gör att kroppen får bra stöd i olika lutningslägen. Det vi saknar är dock en kudde eller något till huvudet som ofta blir utan något stöd när vi sitter rakt i stolen. Med en prislapp på 6190 kronor placerar sig Noblechairs Dawn i det övre segmentet av gaming- och kontorsstolar.

Recension: noblechairs DAWN

Fördelar

• Fällbara och vikbara armstöd
  • Bred sittyta
  • Ryggstöd och sits rör sig tillsammans

Nackdelar

• Saknar nackkudde

Detaljer

• Tillverkare: noblechairs
  • Färg: Svart tyg
  • Maxvikt: 110 kg
  • Sitthöjd min: 48 cm
  • Sitthöjd max: 57 cm
  • Höjd min: 126 cm
  • Höjd max: 139 cm

Funktioner:

• Höj och sänkbar: JA
  • Justerbart armstöd: JA
  • Justerbart ryggstöd: JA
  • Gungmekanism: JA

Pris: 6190 kr

Sammanfattning

Vi har testat DAWN, en gamingstol från noblechairs, i hopp om att hitta en mer ergonomisk och bekväm stol i jämförelse med både en klassisk kontorsstol och en trång gamingstol. Den här stolen har flera justeringsmöjligheter, inklusive höjd, ryggstöd, ländryggsstöd och armstöd. DAWN finns i både tyg och konstläder, med en slitstark polyamidram. Dessutom var monteringen enkel, designen stilren och den passar både som gaming- och kontorsstol.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

För att ställa in ländryggstödet drar vi i spaken