En intern presentation från Nokia avslöjar hur nära det var att historien hade kunnat bli annorlunda.
När Apple lanserade sin första iPhone 2007 förändrades mobilvärlden för alltid – och det var det faktiskt några hos Nokia som insåg redan dagen efter. En nyligen offentliggjord intern presentation visar att nio personer hos den finska mobiljätten varnade för vad iPhone kunde innebära. Deras analys var glasklar: Apples pekskärmsgränssnitt satte en ny standard och kunde hota Nokias position på marknaden.
I presentationen beskrivs iPhone som “visuellt häpnadsväckande” med en användarupplevelse som kunde definiera framtidens mobiltelefoner. Nokia rekommenderades snabbt utveckla en egen touch-baserad lösning för att hålla sig relevanta. Men högsta ledningen såg inte varningssignalerna och valde att ignorera rapporten.
Reklamfilm för Nokia N95
Bara sju år senare var Nokia ute ur smartphone-branschen. Vid tiden för iPhones lansering hade företaget över 50 procent av marknaden och var det självklara valet för både tonåringar och teknikentusiaster.
Nu, nästan två decennier senare, får vi en inblick i ett ödesdigert misstag – ett där en handfull förutseende personer hade rätt, men deras röster försvann i företagsblindhet. Tänk om Nokia bara hade lyssnat?
Ja, undrar om vi hade haft både Apple, Android, Nokia och kanske kanske win Windows phone på
marknaden då.
Nu när man skriver Nokia i text så får jag fortfarande positiva vibbar om företaget. Trotjänaren 3210…. Minnen
Hade senare (som fort. fungerar) en Nokia 1320. Otroligt bra telefon för ca 2-3000:- Det som var ”problemet” var App utbudet. Helt platt, men rejält rundad kant på baksidan. Perfekt storlek.
Sjukt snabbt GUI.
Tycker ändå Stephen Elop gjorde vad han kunde för Nokia. Det var Microsoft som inte höll ut. Hade varit skoj med ett tredje OS på mobiler.
I slutet hade Windows Phone fått rätt många appar ändå.
Klagar absolut inte på Stephen Elop. Hans Burning Platform-memo är fantastisk läsning och visar på att han verkligen förstod.
Jag var rätt förtjust i Windows Phone och det hade varit kul om dom hållit ut lite längre iallafall. Tyvärr har ju mogna marknader sällan mer än två stora spelare.
Android med förinstallerade Microsoft appar.
Tror det hade varit ett sätt för MS att bli kvar inom det mobila om de hade gått den vägen. Var rätt framgångsrik trots att det blev kortlivat.
Satya Nadella som var nybliven VD för Microsoft dödade plattformen tyvärr.
Att Apple skulle köpa Sonos hade varit väldigt logiskt 2003 och tror det hade blivit väldigt bra. Istället har ju Apples försök i "rumsljud" varit lite halvhjärtade; Apple HIFI, HomePod, HomePod Mini.
Jag älskar våra HomePods men Apple hade kunnat komma dit mycket tidigare om dom köpt Sonos.
Jag tycker sådant här är superintressant. Hur etablerade företag/organisationer/system helt tappar förmågan att läsa av förändringar.
Dessa processer gäller ju även individer och länder. Vissa kan helt missa vissa förändringar medan andra är ganska snabbt på det. Ibland ren tur och ibland bra känsla/förmåga/insikt.
Det mest klassiska exemplet är väl räknemaskinstillverkaren Facit som inte trodde att elektroniska räknemaskiner skulle kunna konkurrera med mekaniska...
Jag skrev i tråden om Intel att dom kommer nämnas i samma sammanhang i framtiden.
Ibland går det ju inte helt åt pipan (eller alls faktiskt) men i något läge, strax innan Windows 95 tror jag, hade Apple ett minimalt utvecklingsteam för MacOS för att dom trodde att dom byggt det optimala OS:et...
Jag saknar känslan av ny pryl man fick på den tiden. Typ när man köpte första mobilen med färgskärm, kamera, polyfoniska ringsignaler (Vilken grej!) osv idag är mobilerna helt otroliga jämfört med då men det känns ändå inte lika kul, skillnaderna är ändå mindre idag vid varje ny modell på något vis. Tyvärr för min egen del kan känslan bero på att jag blivit äldre också
Håller helt med. Det är intressant att det är så lätt att bara blicka innåt och missa/ignorera stora marknadsförändringar.
Kodak hade jag glömt. Dom hade kanske på ett sätt låtit bli att diversifiera länge. De flesta andra kamera/filmtillverkare hade börjat sälja skrivare etc för att inte bara stå på ett ben men Kodak höll fast vid sin film och kompaktkameror.
Den första digitalkameran uppfanns av Steven Sasson, en ingenjör på Eastman Kodak, år 1975. Den tidiga prototypen var stor och klumpig, och den tog bilder med en upplösning på endast 0,01 megapixel. Sassons arbete lade grunden för den digitala fotografin som vi känner till idag.
Fast det har ju gått rätt bra för Microsoft även efter att Gates sa det...
Den där typen av tvärsäkra uttalanden lönar sig verkligen aldrig. Endera har man rätt och då kommer ingen ihåg det eller också har man fel och alla kommer ihåg det för all evighet.
Det finns flera exempel. Ett jag minns är ju Sony Walkman och hur Sony fullständigt missade den bärbara digitala musiken. Sony äger ju dessutom en av de största musikkatalogerna i världen. Sony fullständigt dominerade bärbart ljud med kasettband. Sent om sider kom ju Sony Walkman mobiler men då hade redan tåget gått