Nu vet vi vad The Legend of Zelda: Breath of the Wild kommer att kosta, som nyköp eller om du äger det och vill uppgradera.
Att Nintendo Switch 2 inte blir en billig historia vet vi, spelen kan komma att kosta närmare 1000 kronor. Nu har Nintendo förtydligat hur och vad vi får betala för. Breath of the Wild för Switch 2 har en prislapp på 70 dollar, vill vi ha DLC-uppdateringen får vi betala ytterligare 20 dollar vilket då efter en avancerad uträkning resulterar i ett pris på 90 dollar, för att få ut allt av spelet till Nintendo Switch 2.
Har vi redan spelet till vårt Nintendo Switch kan vi välja att uppdatera till Switch 2-versionen för 10 dollar, men då ingår inte DLC till spelet, så vill vi ha precis allt ut ur spelet får vi alltså betala 20 dollar till.
Men för 10 dollar får vi alltså bättre bilduppdatering, högre upplösning och HDR-stöd. Vi får då ett helt “nytt” spel, så vi kan fortfarande spela originalversionen, även på vår nya konsol.
Så drygt en tusenlapp för ett spel från 2017, känns det rimligt?
När mina föräldrar köpte Zelda Ocarina of Time till mig julen 1998 kostade det 749:-. Kanske fanns för 699:- på nån enstaka butik i mellandagarna, men det var 749:- vid släpp.
Och detta var alltså på 90-talet. Tiden när en vanlig vesuvio pizza kostade 40-45 kr.
Så jag tycker det är 100% rimligt att spel kostar en tusenlapp 2025. Jag förstår inte varför alla kräver att spel inte ska kosta mer än vad de gjorde på 90-talet..
Det ser dock annorlunda ut idag och folk köper spel hit och dit. Förr köpte man ett spel och spelade det 6 månader tills man hade råd med ett nytt.
Edit:
En stor samling av spel förr var typ 20 stycken. Idag har dom flesta 100-tals, eller till och med 1000-tals av spel. Jag själv har 1000-tals av spel.
Spelade dock mera som ung! Tagit itur med det senaste tiden dock. Tyvärr räcker inte tiden till alltid. Då sover jag bara 4 timmar om natten. Men mycket man vill pilla med som tar tid
Jag gillar dock mera äldre spel så inte inne så mycket i det nya. Även om jag spelar lite nytt också.
Jag köpte Zelda: Tears of the Kingdom i veckan för ungefär samma pris. Det är möjligt att vi har blivit lite bortskämda och förväntar oss att spel ska vara billiga, helst gratis. Jag tänker på alla själsdödande mobilspel…