Ninebot F2 Pro och Max G2 - nästan perfektion

Från sajten:
image

Segway/Ninebot har lanserat nya elsparkcyklar i år och vi har tagit en närmare titt på två av deras flaggskeppsmodeller F2 Pro och Max G2 för att se om de lever upp till förväntningarna.

Det har inte sparats på krutet när det kommer till F2 Pro och Max G2 där vi bland annat hittar självläkande däck, en kraftfull motor på 450 watt, blinkers, elektronisk tuta, fjädring och en riktigt välgjord app. I videon nedan går vi igenom de båda modellerna och visar upp vad de kan göra och ni kommer även få följa med på en ordentlig åktur ute på Ekerö. Värt att nämna är vi har recenserat EU-modellerna som går i 25 km/h. Det finns även en nordisk modell av båda modellerna där hastigheten är strypt till 20 km/h. Enligt svensk lag får motoreffekten inte vara över 250 watt och elsparkcykeln får inte gå snabbare än 20 km/h.

Ninebot F2 Pro kostar i skrivande stund 8 990 kronor och Ninebot Max G2 kostar i skrivande stund 11 490 kronor.

Recension: Ninebot F2 Pro och Max G2

Fördelar

• Snygg design
  • Pigg i uppförsbackar
  • Välgjord app
  • Skön komfort och välgjord app

Nackdelar

• Skärmen på F2 Pro repas lätt och är ljussvag
  • Skärmen på G2 Max kunde varit snäppet ljusare

Detaljer

Segway F2 Pro (EU-version)

• Topphastighet – 25 km/h
  • Räckvidd – Upp till 55 km
  • Stigningsvinkel – 22 grader
  • Förarvikt – 120 kilo
  • Stötdämpning – Framtill
  • LED-lampor – Fram + bak + bromsljus + blinkers
  • Körlägen – Eco / Standard / Sport / Walk
  • Laddningstid – ca 6,5 timmar
  • Driftstemperatur – -10-40 °C
  • Effektuttag – 450 W nominellt / 900 max.
  • Batteri – 460Wh
  • Däck – 10″ självläkande slanglösa däck med geléskikt
  • Bromsar – Fram: skivbroms / Bak: E-ABS
  • Vikt – 17,5 kg
  • Tura – Elektroniskt horn och ringklocka
  • IP-klassning Ram – IPX5
  • IP-klassning Batteri – IPX6
  • Stöd för Hitta – Ja
  • Egen app – Ja
  • Pris: ca. 8.990 kr (Se aktuellt dagspris hos Prisjakt)

Segway G2 Max (EU-version)

• Topphastighet – 25 km/h
  • Räckvidd – Upp till 70 km
  • Stigningsvinkel – 22 grader
  • Förarvikt – 120 kilo
  • Fjädring – Främre: hydraulisk / Bakre: fjäder
  • Belysning – Fram + bak (2.1W effekt) + indikatorer
  • Körning – lägen Eco / Drive / Sport
  • Laddningstid – 6 timmar
  • Effektuttag – 450W nominell / 900 max
  • Batteri – 551 Wh
  • Däck – 10″ självläkande med geléskikt
  • Vikt – 24,3 kg
  • Klocka – Elektroniskt signalhorn
  • IP-klassning Ram – IPX5
  • IP-klassning Batteri – IPX7
  • Stöd för Hitta – Ja
  • Egen app – Ja
  • Pris: ca. 11.490 kr (Se aktuellt dagspris hos Prisjakt)

Sammanfattning

F2 Pro är en fantastisk elsparkcykel med extra allt. Det är fjädring fram och i kombination med de självläkande däcken som är fyllda med en gel så är det en hög komfort oavsett vilket underlag vi kör på. Den kommer utrustad med både blinkers och elektrisk tuta vilket ökar säkerheten när vi susar omkring i Stockholm. I appen finns det massvis med inställningsmöjligheter för scootern och den har även stöd för Apples Hitta-nätverk. Det enda vi egentligen har att slå ned på är displayen som både är ljussvag och lätt blir repig vilket gör det svårt att se vilken hastighet vi kör i.

Max G2 är elsparkcyklarnas kung och här bjuds det på allt som F2 Pro har men även dämpning både fram och bak, större display som är lite ljusstarkare, längre räckvidd och hela scootern är något större vilket gör att den känns något stabilare. Mathias ger den en fullpott men hade han fått önska någonting så är det att skärmen kunde vara snäppet ljusare. Så på det stora hela är vi imponerade av båda elsparkcyklarna och det har faktiskt aldrig känt så tryggt och roligt på samma gång att susa ned för vägarna på dessa två modeller. Är du ute efter en elsparkcykel av hög kvalité och pigg motor så är det dessa du ska fundera på.

Betyg: 4.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar starkt!

Hur är det med laddningen till dessa, är själva converten inbyggd så att man bara behöver en kabel, eller är det fortfarande en laddare med en stor klump?

Max G2 har bara en sladd medans F2 Pro har klumpis :slight_smile: Rätta mig gärna om jag har fel @Sevis

Stämmer bra det!

Låter ju som att Max G2 är en riktig best. Hur är riktig räckvidd på den? 4-5 mil?

Japp, I sportläget med. Han körde den från mig i Sollentuna till Ekerö och hade någon plupp kvar på batteriet. Så långt kommer man :sweat_smile:

I sportläget med full-gas i princip hela vägen kom jag 28,5 km... Då hade jag en plupp kvar när jag var hemma...