NHL 2021/2022

En tråd där vi kan diskutera NHL-säsongen 2021/2022.

Sportbladet: Seattle Kraken kan välja storstjärnor

Carey Price, Mark Giordano, Ryan Johansen, Matt Duchene, PK Subban och Yanni Gourde kan alla hamna i nya NHL-laget Seattle Kraken – liksom svenskarna Gabriel Landeskog, Carl Hagelin, Calle Järnkrok, Pierre Engvall, Victor Rask och Andreas Johnsson.

Hockeysverige.se: Skyddade eller oskyddade – svenskarnas status inför expansionsdraften

Natten mot torsdagen genomför NHL sin expansionsdraft där Seattle Kraken väljer en spelare från varje NHL-klubb bortsett från Vegas Golden Knights. Under söndagen offentliggjorde NHL de 30 lagens listor över vilka spelare som har skyddats och vilka som har lämnats oskyddade.

Nedan kan ni ta del av hur NHL-klubbarna gjort med de svenska spelarna.

2021 NHL Expansion Draft sänds av Viaplay klockan 02:00 natten till torsdag:

2 gillningar

Känns som om Kraken har alla möjligheter att få till ett riktigt bra lag. Kan bli lite som Vegas första säsong.

Man kan ha många synpunkter på en stängd liga men jag tycker NHL är väldigt bra att få till jämnhet även när det kommer in nya lag.

2 gillningar

Om man vänder på det så kan man säga att de är väldigt bra på att etablera nya attraktiva franchiser som de kan tjäna ännu mer pengar på.

1 gillning

Så är det naturligtvis.

Men som åskådare och fan är det ju kul att det hela tiden är jämnt även med nya lag. Draften fungerar ju också väldigt bra tycker jag, man ska missköta ett lag rejält om man inte ska lyckas med en re-build (läs Buffalo).

2 gillningar

Jag var intresserad av NHL och Chicago Blackhawks från tidigt 90-tal (då de var i final en gång), genom många svåra år och fram tills de vann Stanley Cup 2010. Sedan tappade jag intresset helt. Det var som om det inte fanns något mer att uppnå när de väl vunnit bucklan.

Försöker hitta tillbaka år efter år.

Är inte helt insatt men de har inget system i NHL som i MLB där man bara får betala lyxskatt år efter år om man ligger över lönetaket? Yankees finansierar det väl med att sälja kepsar.

Jag bodde sex år i Boston och innan jag flyttade över följde jag SHL och kollade då och då på NHL men fastnade rätt fort för det ordentligt. Farten och intensiteten är ju fantastisk och visst blir det inte 82 matcher på en grundsäsong när man bor i Sverige och de flesta matcherna går nattetid, men 20 eller så per säsong ser jag nog.

1 gillning

Jag vet faktiskt inte vad ”böterna” är i NHL om man ligger över Cap , men jag har ingen känsla av att klubbarna ligger över. Tampa är de enda som ligger en aning över just nu: https://www.capfriendly.com/

Känns som om det är svårare att köpa sig ett lag i USA generellt jämfört med Europa på grund av Cap, och definitivt i NHL. Många spelare verkar ta lite lägre lön om dom för spela för storklubbar (Oringinal Six).

Lite oväntad trupp. Hade trott att det skulle bli iallafall någon av stjärnorna som fanns tillgängliga. Uppenbart ett focus på att långsiktigt ha Cap space.

Helt ok med att Bruins blev av med Lauzon. Visserligen en lovande ung D-man men ingen vi kommer att sakna på direkten.

Chicago Blackhawks blev av med John Quenneville som spelade i Rockford Icehogs i AHL hela säsongen. :man_shrugging:t2:

Intressant att de preliminärt planerat ett uppehåll för OS. Hoppas att det blir av.

1 gillning

Det är det som gör NHL så bra, laget spelar ihop sig och det blir riktigt bra rolig hockey i stanley cup, att jämföra med VM känns rätt trist, slänger ihop ett par profs som bara “ska” lira bra ihop

Säga vad man vill om namn, men Pitlick. jodå

1 gillning

Så är det väl med de flesta landslag jämfört med klubblag. Champions League är ju egentligen bättre fotboll än EM/VM.

Sen blir hockey-VM extra tråkigt eftersom NHL inte tar paus. World Cup har ju varit riktigt bra de gånger dom kört det. Och kul när rivaler plötsligt ska spela i samma kedja, typ Crosby och Marchand…

2 gillningar