NFL 2022/2023

C More plockade hem rättigheterna.

2 gillningar

Bra att någon köpte rättigheterna, även om det ställer till det lite för mig att det inte blev Viasat igen.

Då har jag sett årets första match. Patriots-Dolphins och det var ungefär lika smärtsamt som förväntat. Pats har ju haft svårt för Dolphins i Miami även med Brady och igår kom dom ingenstans heller. Glimtar av bra spel både på offense och defense men det kan nog bli ett tuffare år än jag trodde innan försäsongen startade.

Kul att kolla lite fotboll dock!

Det var tider då ESPN sände gratis över Europa. Men det satte ju EU stopp för.

Kul att det var svenska kommentatorer i London i dag.

Studio!

1 gillning

Hur var den svenska studion? Jag prioriterade Pats-Lions vilket för övrigt var en mycket gladare tillställning än jag förväntade mig. Jag förväntade mig brakförlust och istället lyckades vi nolla ligans bästa offense och göra 29 poäng framåt med en rookie QB i sin första NFL-start.

Sist jag såg live NFL med Svenska kommentatorer (TV10 2013) var jag tvungen att stänga av. Fruktansvärt dåliga kommentatorer.
Det som var jobbigt var deras brist på kunskaper om spelare och även själva spelet.

De här som har varit sedan 2017 (?) är riktigt bra.

Det är i princip samma sak som när de hade studio hos Viaplay. De har bytt ut ”programledaren” mot en ny bara. Jag tycker att de sköter det bra och de håller mig vaken med intressanta diskussioner när det är reklampaus på amerikansk tv.

Jag flyttade tillbaka till Sverige 2017 och började titta på Viasat omgående och jag tycker verkligen dom tagit sig över åren. I början kändes det lite taffligt och lite mycket "nu ska vi lära svenska folket vad amerikansk fotboll är", men på senare år så är dom insiktsfulla och tillför värde.

Jag gillar amerikanska kommentatorer under matchen men studion (och under reklamavbrott) har Viasat varit bättre än vad man får på Fox/CBC etc.

Gillar att C More var stora nog att anställa samma personer som skötte det hos Viasat. Å andra sidan kanske det inte finns så många experter på amerikansk fotboll i Sverige – åtminstone inte sådana med tv-vana.

1 gillning

Nä, den talangpoolen är nog inte så stor. Det är ju annorlunda för NHL-studion där det finns massor med erfarenhet att anställa från.

Men å andra sidan är det ganska vanligt att man gör som C More när exklusiva rättigheter byter kanal, både i Sverige och i USA, tror att man inser att det gör att tittarna lättare följer med.

1 gillning

Det svåraste för mig med svenska kommentatorer är de översatta begreppen. Har man spelat amerikansk fotboll i Sverige känns det nog inte så konstigt men det skaver lite för mig som inte är van.

Det jag haft roligast åt med Viasat-gänget är att dom uttalar Gronkowski med visserligen korrektare slaviskt uttal men inte som han själv uttalar det där mitten på efternamet är COW (ko på engelska).

1 gillning

En sak jag stör mig på är att de säger ”halvlek” när de menar ”halvtid”. Det har även en del som kommenterar europeisk fotboll börjat med.

1 gillning

Säsongens viktigaste match har startat helt perfekt :+1:t3::football:

1 gillning

Gick tyvärr inte hela vägen för dina björnar dock.

Tyvärr så vek vi ner oss till slut, nu bygger vi vidare inför nästa säsong :bear::muscle:t3:

1 gillning