Netflix skyller på kontodelning när de tappar prenumeranter

Från sajten:
image

Under ett helt årtionde har Netflix prenumeranter växt stadigt tills första kvartalet i år.

Med en förväntad ökning på 2,5 miljoner prenumeranter när Netflix gick in i 2022 så har det nu gått åt helt fel håll. Dock handlar det inte bara om att folk säger upp sina prenumerationer.

Netflix tappade 700 000 prenumeranter när de stoppade sin tjänst i Ryssland och fick totalt 500 000 nya under första kvartalet. Så med facit i hand kunde Netflix ha pekat på positiva siffror om det inte vore för Ryssland.

Men i ett brev från Netflix till investerare så pekar de på en nedåtgående trend och att 100 miljoner hushåll utnyttjar de 222 miljoner betalande hushållen. Netflix har länge jagat ett sätt att stoppa kontodelning. När företaget nu förväntar sig att tappa ytterligare 2 miljoner prenumeranter under andra kvartalet lär de inte ge upp den fighten.

Netflix påpekar också att konkurrensen har ökat vilket troligtvis bidrar till de dystra siffrorna. Som prenumerant med ett halvt öga på alla dessa månadskostnader, så är det lätt att lägga märke till att konkurrerande streamingtjänster har en ganska låg månadskostnad i jämförelse med Netflix.

Via: MacRumors

Kan meddela att det är tack vara “kontodelning” som de inte tappat det här prenumeranten också.

Tycker det är helt sjukt.
Jag använder mammas Netflix och hon använder mitt HBO Max… men ska dom hålla på så tror jag vi kommer säga upp det med.

Dom ska väl höja priserna snart igen med om jag inte läst fel?

Har alltid varit en förespråkare för hur mycket det finns att se på Netflix men senaste månaderna har jag börjat inse hur lite jag tittar på nettan jämfört med HBO Max, Prime, Apple TV+ och Disney+.

Har egentligen bara kvar det nu för att kidsen fortfarande tittar mycket.

1 gillning

Har tänkt likadant, kollar själv mest på Disney+.
Har några serier på Netflix jag älskar men då kan man lika gärna köpa en månad när nya säsonger kommer egentligen.

Netflix var som bäst när det var den enda egentliga plattformen för streamat material. Själv klart blev det urvattnat när de traditionella filmbolagen startade egna streamingsplattformar. Jag skulle vilja resonera att den här utvecklingen också är sämre för oss konsumenter när du sitter där med flera dyra abonnemang i slutändan i stället för ett.

1 gillning

Sa upp mitt Netflix i går. Känns skönt nu :smiley: Kommer att rannsaka mig själv och skära ner på mediakonsumtion över hela linjen.

Satt och funderade på varför jag fick så mycket gjort för 30+ år sedan och kollar jag tiden jag spenderar vid TV/dator/telefon nu och då så är det rent sjukt mycket tid som går åt till egentligen ingenting annat än förströelse.

Samma på jobbet, tänk så mycket mer jag hann göra under dagen då jag inte behövde svara på e-post, sköta todo-listor och svara på chattfrågor, och jag jobbade med datorer (på tidning/tryckeri) redan då.
Jag tror också att då kollegor var tvungna att lyfta på arschlet för att fråga om något, tänkte efter innan de steg upp för att gå och fråga, och därigenom minskade antalet onödiga supportärenden.
Det är lite roligt, och samtidigt tragiskt, då någon frågar mig om hjälp och jag svarar - Vet inte, jag får googla på det. Och den som frågat inte fattar piken. :laughing:

3 gillningar

Kvantitet över kvalitet? Det kommer en och annan bra Netflix-original, men knappast mer i jämförelse med vad dom spenderar, jämfört med Amazon, Apple, Disney, HBO, Paramount.

1 gillning

”Det går lite dåligt nu, vi skyller på kunderna…”

Anfall är bästa försvar

Sade upp Netflix för någon vecka sedan. Så jag är en av de som de tappat

Blir väl att ta ett par Netflix abonnemang till nu när det inte går att dela. :joy::joy:

Sa upp Netflix för flera år sedan. För mig blev det mindre intressant när de började satsa stort på eget innehåll. Jag förstår varför de gjorde det, men jag som kund hade föredragit en dyrare tjänst som i princip har allt (som Spotify och Apple Music).

Ett bättre alternativ hade kanske varit att sänka priset för 4k-varianten och ta betalt per extra användare. Vill personligen ha bästa bilden, men bryr mig inte om extra användare.

Cmore har otippat blivit min rullande tjänst. Mest pga alla reklamfria tv4-program. Tar övriga en månad i taget vid behov.

Mitt problem är att jag aldrig orkar kolla på en serie längre. Och knappt någon film heller. SVT play och cmore får duga för ungen.

Det skulle verkligen behövas någon samlingstjänst vid det här laget. Tycker inte det är det minsta konstigt att folk delar konton. Vi har en hel del via min svärfars kabel-tv-abbonemang (HBO, Showtime etc.), AppleTV+ bli i princip gratis med AppleOne, snyltar Amazon Prime via svärmor men betalar ändå för Netflix och Hulu som vi och för sig delar med oss tillbaka in i familjen med.

Egentligen behöver man såklart inte alla tjänsterna men tyvärr är det ju väldigt dåligt med (eller dyrt) att bara köpa en film/serie.

1 gillning

Jag kan rekommendera att prova på ett par veckor utan en smartphone och internet. Jag hamnade i den situationen ofrivilligt förra sommaren på semestern pga. att min lur hamnade i drickat. Köpte en knapptelefon från “Nokia” på Elgiganten för 250 pix. Man inser inte hur beroende man är av onödiga saker förrän man varit utan dem ett tag.

3 gillningar

Från sajten:
image

Netflix var inte nöjda under kvartalsrapporten när de tappade prenumeranter för första gången på 10 år.

Ett av förslagen som kom fram under kvartalsrapporten från Netflix var att börja med reklam. Netflix har under flera år undvikit att använda reklam på sin tjänst men tuffa tider kräver tuffa beslut. Till en början ligger förslaget i att utöka sina tre abonnemang till ett fjärde.

Det här är tänkt ha en billigare prislapp än grundabonnemanget Basic men alltså använda sig av reklam. Även om det kan kännas som att Netflix är stressade så sades det att detta är något de ska titta närmare på ”under kommande åren”. Berätta gärna om ni hellre hade velat ha ett billigare abonnemang med reklam i kommentarerna.

Via: The Verge

Nej! Betalar jag för en tjänst vill jag inte ha reklam.

Här får man nog titta på hur dom olika marknaderna ser ut. I USA har det ju länge funnits betalkanaler som även sänder reklam.
Till och med tjänster som Hulu, HBO Max, Peacock och Paramount+ har abonnemang med reklam för ett billigare pris så på den marknaden är detta inte konstigt.
Men här i Norden skulle det vara svårsålt för många att betala för tex HBO Max med reklam.
Så för Netflix del kan USA vara en testmarknad att börja på.

2 gillningar

Man betalar väl för att slippa reklam?

Efter att de börjat med reklam kan de ju börja med att bara sända program vid vissa tider på dygnet. Man skulle kunna kalla det för linjestreaming…

3 gillningar

Eller linjärTV

1 gillning