Netflix nya utseende gör att jag vill säga upp deras tjänst

Från sajten:
image

Netflix har börjat rulla ut ett helt nytt utseende i sin app för TV-apparater, och den är så irriterande att undertecknad överväger att säga upp tjänsten.

Genom åren har Netflix legat före konkurrenterna med sina välbyggda och stabila appar, och de har ofta varit först med funktioner som andra senare kopierat. Visst finns det fortfarande saker Netflix inte har löst, som att filmer och serier vi redan har sett fortfarande visas överallt när vi bläddrar. Att det saknas möjlighet att välja att sådant vi redan sett inte syns är rätt märkligt. Men att ta sitt välbyggda gränssnitt och göra det så fruktansvärt att det förstör hela upplevelsen känns betydligt värre.

Så, vad är det som har gått fel? Någon på bolaget – sannolikt någon högt uppsatt – tyckte tydligen att det vore en bra idé att minska översikten över innehållet. Nu ser man endast 3–4 titlar åt gången när man bläddrar, eftersom omslagen gjorts mycket större, och det markerade omslaget förstoras ytterligare och startar en automatisk uppspelning. Detta sker antingen i form av en trailer eller en slumpmässig scen mitt i filmen eller serien som för det mesta inte säger något alls om filmen eller serien.

Knappt fyra omslag syns samtidigt

Resultatet? Vi orkar helt enkelt inte bläddra och leta efter något att se på som förut, när man faktiskt kunde få en överblick över flera filmer och serier utan att bläddra så mycket. De har även helt tagit bort möjligheten att trycka vänsterpil för att komma till saker som släpps snart, är nyheter och framförallt kategorier, nu ska det bläddras nedåt i antingen filmer eller serier och sedan kämpa sig åt höger för att hitta något. Undertecknad är inte ensam om att tycka så här. Samma nya gränssnitt släpptes nyligen i USA, och det har fått negativ kritik där.

Det är ganska imponerande och samtidigt tragiskt att se hur ett företag som en gång hade det bästa gränssnittet kan välja att förstöra det och sannolikt förlora kunder på kuppen. Vi får hoppas de dödar detta och rullar tillbaka och än så länge har undertecknad enbart fått det nya utseendet i Netflix-appen på min Google TV 4K Streamer.

Har du fått det nya gränssnittet än, och vad tycker du i så fall?

1 gillning

Samma upplägg som Amazon Video kör med. Så irriterande när man skrollar till ett markerat omslag och det blir större.
Har själv inte fått detta men det har kanske inte rullats ut till Apple TV.

1 gillning

Verkar bara ha nått Google TV Streamer och vissa TV-apparater som kör Google TV än så länge, men är nog bara en tidsfråga. Detta är faktiskt värre än Amazon, man trodde knappt det var möjligt.

1 gillning

Går mode i att bygga dåliga gränssnitt nu. Helst ska man klämma in lite reklam också.

Ett ännu bättre exempel på förstörda gränssnitt är Blocket.se där man kunde scrolla i timmar förut, nu står jag inte ut.

De såg nog denna artikel :joy:

Bara att säga upp.

Har varit utan Netflix i 3-4 år. Fungerar hur bra som helst. Fram till dess var det mitt huvudabonnemang sen det kom till Sverige och som jag alltid hade rullande.

1 gillning

Nu ryker nog nettan för mig. Nån måtta får det vara.

Edit: Skulle varit ett svar till @Ibish

Jag hade nog klarat mig men tyvärr använder barnen det väldigt mycket så det får vara kvar ett tag till tyvärr.

Barnen klarar sig. Ge det en månad iaf.

Mina barn är nöjda med Svt play (5 och 2 år).

Nä bara att betala och se glad ut =)

Tycker inte att det här gör någon större skillnad, men jag är inte heller den som sitter och bläddrar runt planlöst. Jag vet vad jag ska se redan när jag öppnar Netflix.

1 gillning

Det brukar sluta med att man sitter med alla playtjänster, är ju alltid nån film/serie som man vill se på olika playtjänster, kostar en slant men ganska skönt att veta att man har det mesta så man kan se vad man vill, när man vill.

Det är så jag gör. Börjar bli dyrt men är för bekväm för att hålla på och byta tjänster från månad till månad.

Har låst (kopplat till mobilabbonemanget) men blir att se över i oktober

Sagt upp Netflix, nu har vi ingen tjänst utöver Spotify.. blir det bara linjär-tv närmaste tiden :sweat_smile:

Vilken jävla mardröm!

1 gillning

Äsch, skulle nog klara mig utan de flesta av de playtjänster jag har idag också. Var länge sen jag kollade på just Nettan. Amazon Prime har man ju ändå, det får man ju andra fördelar av. HBO har man på halva priset for life, så det behöver man inte säga upp. Viaplay måste man ha för sporten, men min superdeal på Viaplay går ut i mitten på nästa år, då kanske jag går över till F1 TV Pro. Sen är det Apple TV+ som jag kommer säga upp igen efter mina gratismånader där, sen är det TV4 Play som jag överväger att säga upp. Disney har jag skippat redan. Jag flyger fortfarande under radarn med billig YT Premium, så den blir kvar så länge jag har kvar det priset.

Ja. Det tar ju flera sekunder att säga upp. Bättre att betala flera tusen i onödan varje år.

Gillar att allt dras samma datum. Säger jag upp och skaffar Netflix när jag är sugen på att se något så kommer jag sprida ut betaldatumen. Ännu en grej som stör min bekväma vardag.

Du kollar väl bara i indie fliken?:joy: