Netflix får stöd för rumsligt ljud (spatial audio)

6 gillningar

När tror ni andra tjänster hakar på?

Ljudet lämnar en hel del att önska på de flesta playtjänster i dag. Ofta är det inte bättre än stereo i förhållandevis låg bitrate.

De behlver ju egentligen inte hoppa på iom iOS 15 där spatial audio simuleras på tjänster som inte har stöd.

Jo, men den blir inte lika effektfull om ljudet den har att arbeta med är 128 kbps stereo.

“Virtuellt surround” är lika sexigt som en bärbar CD-spelare från United införskaffad genom att sälja jultidningar 1996.

2 gillningar

Högre bitrate och 5.1-ljud borde vara minimum. Förstår inte hur till exempel C More kan komma undan med så fruktansvärt ljud.

1 gillning

Det här borde väl också funka på tvOS 15 när det är släppt eller?
För jag kollar aldrig film/serier på iPhone/iPad.

Där skickar de ju redan surround och/eller Atmos-ljud så det är nog redan en grej.

1 gillning

Ja, men kommer de göra om uselt C More-ljud till ”hittepåsurround” på Apple TV?

Frågan är hur sexigt det behöver vara när man som ett djur tittar på Netflix på mobilen. Med det sagt så har jag kört rumsligt ljud i betan nu på Spotify och hoppat mellan AM och Spotty med samma låt och skillnaden är rätt svår att höra.

1 gillning

Det finns nog lite olika förväntningar om vad “rumsligt ljud” egentligen är. I Apples fall verkar det vara tredelat.

  1. Ljudet vet om hur du har huvudet och var enheten är - detta har inget med surround eller hur många ljudkanaler det är utan det är en grej Apple fixar. Detta passar ju framförallt till film.

  2. Känslan av att vara mitt i rummet - detta är ju traditionellt en grej som Atmos ger, men även väl kodat 5.1-ljud kan ge känslan. Men även detta går att applicera på vilket ljud som helst genom Apples algoritmer Detta passar ju perfekt både för musik och film.

  3. Äkta flerkanalsljud. Här pratar vi om att grundmaterialet är kodat med Atmos eller 5.1-ljud och därmed informerar filmen (eller ljudet om det körs via nya Atmosljudet i Apple Music) hårdvaran som körs att nu kommer det en helikopter ovanför oss eller att det är någon som avfyrar en pistol bakom. Den informationen kan aldrig algoritmerna gissa sig till utan måste få den i från filmmaterialet. Jag gissar att det är detta som Netflix nu aktiverar, Atmos och 5.1-ljud via iOS. Det har bara funnits på Apple TV innan.