Neato Botvac D7 eller Xiaomi Roborock S6?

Dags att köpa robotdammsugare! :slight_smile:
Jag har pinpointat det till Neato Botvac D7 eller Xiaomi Roborock S6.

Neaton kostar 6850,-
Xiaomin kostar 5798,-

  • Vi har etagevåning så det vore skönt om den hanterar fler våningar (vilket Neaton gör, och det “ska komma” på Xiaomin), även om jag inte vet om man orkar bära maskinen upp och ner några gånger i veckan…?
  • Vi har två katter och en hund, så det är viktigt att den är bra på hår.
  • Vi har en tröskel, 3 cm hög, till badrummet där katternas låda står. Klarar dammsugaren denna tröskel är det ett plus. I samma badrum blir det förstås lite blött ibland. Klarar maskinen det utan att dö så är det förstås också bra.

Jag vet att Teknikveckegubbarna har hyllat Xiaomin, men Neaton känns riktigt bra också. Funktion är viktigare än pris, så den extra tusenlappen för Neaton spelar ingen större roll.

Så, vad säger ni? :stuck_out_tongue:

Jag har haft båda hemma, eller den äldre modellen av Roborock. Personligen hade jag lagt pengarna på Roborock. Tycker den runda formen är bättre på att komma runt stolsben och många andra hinder.

1 gillning

Xiaomin ska väl klara 20mm höga trösklar (och den tar sig bra fram, men tveksam till 30mm), min går inte in i badrummet dit vi ha en högre tröskel. Men utan djur hemma så är behovet av sugning inte så stort där inne.

1 gillning

Svårt med dammsugare som ska klara högre tröskel än 25mm. Lyfta dammsugaren är inte så jobbigt (jag får göra det till köket och badrummet)

1 gillning

Jag har kikat på din recension Marcus, den täcker ju dock S50 (heter den inte S5?) och inte S6:an.

Några kommentar om Xiaomin:

  • Det känns som att borsten flärpar iväg skräpet istället för att suga upp det. Dessutom når den inte ända in i hörnen…?
  • Efter att ha kollat runt lite mer upplever jag det som att den enda skillnaden mellan S5 och S6 är att flervåningsstöd “kommer komma” till S6. Om det stämmer, så kan man ju lika gärna köpa en S5:a och i så fall spara ännu fler tusenlappar. Jag är dock osäker på hur gärna jag behöver flervåningsstödet, IRL…

Öppet köp i ett halvår, nån? :slight_smile:

Frågan är om det inte är en Roborock S5/50 (?) som man ska köpa trots allt. Den landar på knappt 4k och verkar vara lika bra i städandet som Neato D7 och Roborock S6. För att Neaton ska fixa flera våningar verkar det som att den behöver ha en laddstation på varje våning också.

Frågan är då:
Hur jobbigt är det att bära upp Xiaomin en våning och låta den dammsuga där? Kommer den åka omkring i en timma och kartlägga våningen (ett badrum och ett “allrum”, totalt 50 kvm ca) innan den börjar städa, och kommer den göra samma sak när man sedan bär ner den till nedervåningen?

Själva städningen verkar ju de här maskinerna klara av väldigt bra, så nu är det mest ilands-frågor som är av betydelse… :stuck_out_tongue:

S6 är lite tystare, ska suga minimalt bättre och så har vi flervåningsstöd. Gällande borsten så tycker jag den är fenomenal. Sopar inåt så allt sugs upp och vi har helt skräpfritt längst lister :slight_smile:

1 gillning

Xiaomin är grym längs lister. Har en s6a. Hade beställt s5 men ändrade mig då jag ville ha en tystare maskin. Väldigt gott med att välja rum i att städa i appen. S6ans huvudborste är grym, lätt att rengöra från långa hår

1 gillning

Köp två S50. :+1:

1 gillning

Kanske blir så.

Åker och pockar upp en S50 senare idag i vilket fall, och är jag inte nöjd är det erat fel!

:stuck_out_tongue_winking_eye:

Skyll inte på mig. Jag rekommenderar alltid det senaste, dvs S6

1 gillning

Jag hade nog kört S6 också faktiskt, alltid det senaste!

1 gillning

Mycket nöjd med min Xiaomi och har inte använt Botvac men en sak med Xioami är att den äter upp kablar, gäller att inte ha några alls på golvet.

Om det är en dålig eller bra sak lämnar jag dock vidare :slight_smile:

1 gillning

Nu blev jag lite orolig när du skriver att den äter kablar. Gäller det även elkablar, à là förlängningsladd…?

Min har fastnat på snöre till rullgardiner och ladd-sladdar till telefoner, men inga grövre sladdar som typ lampsladdar. Men den drog nerför trappen en gång, men det berodde nog på dåligt rengjorda sensorer.

1 gillning

Nu står det en ouppackad Xiaomi S5 i mitt kök. Har jag tur hinner jag installera den i veckan.

Första intryck: Kartongen är ruggigt ful. :joy:

Tack för alla svar! Hade varit kul att få input från någon Neato-människa också. :slight_smile:

Eftersom Xiaomi har en moppfunktion, så borde den väl tåla lite väta?

Jag tänker dels på duschutrymmet och dels på hundens matskål - vår hund har nämligen en förmåga att dräggla ut hälften av allt vatten han dricker över hela köket… :weary:

Nej de är för tjocka och tunga :slight_smile:

Jag torkar alltid vatten på golvet runt vattenskålen efter våra hundar innan jag kör… Glömt de någongång… och allt blir grisigt… ingen hit!

1 gillning

jag har gått igenom de flesta dammsugarrobotar som finns känner jag. allt ifrån 50usd varianten till de mer premium.
Det jag bedömde dammsugaren på var hur ofta den dog pga att den fastnat mitt i lägenheten. Xiaomin har gjort det en gång efter 1års använding (vi har 3st för 3 våningar)

En sak som har slagit mig är att alla dammsuger i princip lika bra. Det är minimalt med skillnad. Där det skiljer sig aningen i hörnen eller runt stolarna. men inget man egentligen märker.

Jag kan tycka neaton tog mattor bättre men vi har bara en matta så är nog lite referens där. Den har också en borste btw.

Det som gjorde vi gicköver till xiaomi var att den var lägre och kom in under möblerna.

3 gillningar