NDI Tools

Installerade detta någon gång i början av pandemin. Men det skall inte behövas längre och jag har försökt att avinstallera detta program. Men det har i stället resulterat i att det finns något kvar någonstans som förhindrar min koppling från OBS till Teams.
Samt att det ligger kvar något skräp i Ljud under systeminställningarna.

Klickar jag på NDI så fryser allt och jag blir tvungen att starta om med cmd+r och köra skivverktyget.

Någon som har erfarenhet av detta program?
Någon som vet vad det gör?

Funderar på om det kanske löser sig om jag installerar en ny version av NDI Tools men samtidigt så är jag rädd för att det blir värre.

Alternativet är att installera om hela datorn. Att bara ominstallera OS:et går inte då jag får en felkod för det.

Prova ta bort; /System/Volumes/Data/Library/PreferencePanes/NDI Output.prefPane

edit: Kanske detta ligger och skräpar också;
/Applications/NDI Virtual Input.app
/Library/CoreMediaIO/Plug-Ins/DAL/NDIVirtualCamera.plugin
/Libraries/Audio/Plug-Ins/HAL/NDIAudio.driver

Jo, jag har tagit bort allt sådant. Kan man söka på dolda filer i Terminalen?

Om du står i en folder så ska du kunna använda ls -la för att se allt.

1 gillning

Har gått igenom alla foldrar, där det skall ligga men inte syns något i finder, med terminalen, men ser inget.

Blir nog en ominstallation till veckan. :tired_face:

1 gillning

Drygt!

1 gillning

Hej Mats, jag tror inte NDI har något alls att göra med ditt grundproblem.

Eller, vad är problemet? Är det att du inte hör något när du försöker skicka ljud och bild från OBS till Teams? I så fall beror det nog på att du behöver en virtuell ljudutgång för att routa ljudet mellan programmen, och sedan göra en kombinerad ljudenhet i verktygsprogrammet Ljud-/Midi-inställningar om du vill behålla samtidig medhörning i inbyggda högtalarna.

Det var ju ett tag sedan pandemin då jag också pysslade med detta, men jag kollade inställningarna för min gamla streaming-setup i OBS. För att koppla OBS till Teams så att allt flyter åt alla håll och samtidigt kan spelas in/streamas skulle jag i OBS ställa in uppspelningsenhet (monitorljudet) via en virtuell ljudutgång kombinerad med datorns inbyggda ljud.

I bilden nedan har jag använt Blackhole som är uppdaterad, gratis och bra. Som gammal macare kommer du kanske ihåg Soundflower?, det här är typ samma sak.

Sedan i Teams väljer du OBS inbyggda virtuella kamera som kamera och Blackhole som mikrofon.

Kanske har jag helt missförstått din setup, men annars återkom med frågor och detaljer så får jag försöka minnas hur det var man gjorde... :slight_smile:

NDI är ett protokoll för att skicka video över nätverk. Använde det en hel del när jag lekte TV-studio under pandemin. Använde gamla iPhones som kameror som skickade bild och ljud via lightning till Ethernet-adapter över NDI till en dator med OBS. Andra datorer/iPads kunde kopplas in som bildmonitorer.

Som du ser i bilden i förra inlägget har jag kvar NDI Audio bland mina ljudenheter, men det stör inte att det ligger där och skvalpar. Tror inte heller det kan användas för att routa ljud mellan program på det sätt jag beskriver ovan. Men om ditt får datorn att hänga sig är ju något skadat. Kanske installera NDI om för att reparera?

Jo jag lekte med det också under pandemin. Men nu ser jag inte OBS virtuella kamera i Teams. Utan bara en Virtuell kamera (som inte är OBS då den syns även om OBS är av) som inte visar någon bild och jag ser samma i Mac OS inställningar för ljud och bild. Och det är där allt låser sig.

Så något är fel. Kanske det går tills sig om jag installerar nyaste versionen av NDI Tools när jag nu inte verkar kunna deleta det helt.

Får prova det i morgon, innan jag ominstallerar Mac OS.

Jag ser OBS virtuella kamera i Teams även om OBS är avslutat och efter omstart av datorn.
Skärmavbild 2023-10-22 kl. 21.41.26

Drygt installera om macOS men kanske går snabbare än att felsöka? Skulle ändå börja med att installera om Teams och OBS. Testa annat användarkonto på datorn hjälper troligen ej.

Sådär då var det löst. Har ominstallerat alla program som på något vis har med kameran att göra och gått tillbaka till classic Teams.
Uppdaterat till en nyare version av OBS, 30.x istf den 29.x som ligger på deras sida.

Verkar vara något signeringsproblem med Teams och OBS och Sonoma.

2 gillningar