Jag har provat Apples kartor, Waze och Google Maps för navigation vid resor. Tidigare hade jag min iPhone i en hållare som navigation men har numer en bil med CarPlay. Jag använder oftast Waze då den visar aktuell fart vilket varken Apples kartor eller Google Maps kan.
Vilken eller vilka navigationsappar föredrar eller rekommenderar ni som helst har stöd för CarPlay, visar aktuell fart, varnar och gärna dirigerar om vid köer samt har hyfsat uppdaterade och detaljerade kartor så att relativt nybyggda gator men även mindre grusvägar finns med? Offlinekartor är ett plus då du kan spara mobildata men även kunna navigera där det saknas mobiltäckning. Det finns många gratisappar, appar där användare bidrar med information men även betalappar. Några av de jag funderat att prova men ännu inte hunnit tagit mig tid till är TomTom Go Navigation (betalapp), TomTom AmiGo (communitybaserad likt Waze), HERE WeGO och Sygic GPS-navigering.
Jag kör oftast i Sverige, Norge samt Tyskland och då blandat motorväg, landsväg och i städer. Jag är även militärhistoriskt intresserad och då främst kalla kriget vilket gör att jag ibland även skall bege mig ut på små grusvägar eller liknande för exkursioner vilket jag upplevt att Waze, Apples kartor och Google Maps ibland har vissa svårigheter med då vägar ibland inte ens funnits med.
Jag skaffade CarPlay nyligen och föredrar Waze än så länge. Funderar på Synic (har gratis versionen) som kostar cirka 200:- om året med alla funktioner. Så just nu testar jag Synic och kommer eventuellt att köpa premium versionen.
@RolexJocke då skall jag prova Sygic vid tillfälle. Återkom gärna när du testat gratisversionen ett tag och ifall du då fortfarande föredrar Waze.
@Yoke jag brukar lägga till och redigera när jag upptäcker felaktigheter. Dock har jag inte gjort det så länge än så min nivå är inte alltför hög än så mycket jag lägger till måste verifieras av någon mer betrodd.
Jag är också Waze-fantast. Men jag noterade att när jag var på bilsemester i främst Tyskland, Frankrike och Belgien förra sommaren så slog Volvos inbyggda navigator Waze i kövarningar och alternativa resvägar pga dessa köer(olyckor eller vägarbeten). Inte så mycket relaterat till frågan, men ändå intressant att notera att Waze som fungerar så bra i Sverige slås av Volvo som är helt värdelös här hemma på alternativa vägar.
Tack för info. Det är ju intressant att veta då jag som sagt kommer köra en del i Tyskland.
Sommaren för tre år sedan åkte jag bil i Österrike och Tyskland varpå vi använde min mors TomTom GPS och den fungerade väldigt bra både vad gäller varningar och leda om till alternativa vägar pga köer och arbeten. Det var lite därför jag undrade om någon bl.a. hade erfarenhet av TomToms betalapp.