Navee V40i Pro SE är trevlig men sticker inte ut

Från sajten:


Det finns en uppsjö av elsparkcyklar idag och Navee är en tillverkare som vi testat tidigare och litar på. Navee V40i Pro SE är en ny version anpassad för att följa de svenska lagarna till punkt och pricka.

Lagar och regler är inte alltid så lätt att förstå sig på, elsparkcyklar får gå i 20 km/h men har den en motor kraftigare än 250 watt får den inte köras på svenska vägar. Nu har Navee släppt sin V40i Pro SE anpassad för att passa den svenska marknaden och svenska lagar.

Säkerheten först!

Funktioner

Här har vi alltså en motor på 250 watt, anpassad för just svenska vägar. Med en peak på hela 700 watt, vilket underlättar i backar och när vi ger oss iväg. Vi kan pysa iväg i 20 km/h. Men trots detta så accelererar den iväg snabbt och vi hittar körglädjen direkt. Uppförsbackarna är heller inga problem, trots om föraren mot förmodan skulle röra sig upp mot en tresiffrig vikt.

Vi får också ett ganska rejält batteri på 7.65 Ah med en kapacitet på 275.4 Wh. Detta skall ge oss en räckvidd på 40 kilometer. Efter att ha kört denna ett par veckor och inte behövt ladda speciellt många gånger, så är vi beredda på att lita på de siffrorna. Det tar 6 timmar att ladda batteriet fullt med medföljande laddare.

Mjuka luftdäck, rejäl skivbroms – det blir bekvämt och effektivt.

App och kontroll

Det finns såklart en app, där vi först installerar vår skoter och kan uppdatera och göra inställningar. Främst grundläggande inställningar, kontrollera lampor och aktivera ett digitalt lås. Vi kan också ha appen öppen om vi har den fäst på styret för att se hastighetsmätare, batteri och räckvidden vi har kvar.

En skärm har vi såklart också. Denna är 3,5 tum och i liggande format, vilket är riktigt trevligt och lite annorlunda. Trots den större ytan och trevligare formatet så visar skärmen inte mer än vad vi får se annars. Hastighetsmätare, batteristatus och vilket körläge vi har aktiverat.

Liggande skärm är trevligt, men varför kommer dessa skärmar aldrig med klocka?

Vi har tre körlägen – gång, eco och sport. Gång är till för när vi vill leda elsparkcykeln utan att använda egen kraft. Eco är precis som det låter ett något mer sparsamt läge där vi kan komma upp i 15 km/h och med sport låser vi upp den fulla kraften av 20 km/h. Sport är egentligen det enda läget vi behöver använda, åker vi långsammare kan vi lika gärna gå och den är inte speciellt tung att leda fram även om den vore avstängd.

För att välja körläge så dubbelklickar vi på on-knappen som sitter på högra handtaget. Trycker vi en gång så sätter vi på eller stänger av belysningen och håller vi in stänger vi av skotern.

Den här modellen är ihopfällbar

V40i Pro viker sig på två ställen, det sedvanliga låset vid botten av styrstången och uppe vid styret för att vrida det. För att sedan låsa ihop det hela med öglan på ringklockan tillsammans med bakskärmen. Det gör vi på ett par sekunder. Den skall nu bara ta upp 85% av platsen. Den väger ganska nätta 17 kilo. Så det är inget problem att slänga in den i bakluckan på bilen, men det är inget vi vill släpa omkring på i onödan.

Den blinkar och piper

Vi har en led-lampa och reflex framtill, reflexer på sidorna och en bakbelysning som även agerar reflex och bromslampa. Det finns en sensor som gör att vi kan ställa in så att belysningen tänds automatiskt när det börjar mörkna ute.

Den har alla lampor och reflexer som behövs.

På den här modeller har vi också blinkers, vilket enkelt styrs med två knappar på vänstra handtaget. Ett tryck för aktivering och ett till för att avaktivera. Den ger också ifrån sig en ganska otrevlig varningssignal i takt med blinkersen. Men det gör det givetvis säkrare att svänga av.

Blinkers och enkla kontroller.

För ytterligare säkerhet så kan vi använda en Apple AirTag i den ihåliga styrstången. Vi kan köpa tillbehör som är anpassat för ändamålet eller så kan vi med lite hemmasnickeri sätta dit AirTagen med lite dubbelhäftande tejp, eller helt enkelt bara låta den ligga där.

Enkel att vika ihop och gömställe för AirTag.

Den går att sladda med

Bromssystemet presterar riktigt bra. Framhjulet där motorn sitter bjuder på ett E-ABS-system som är en motorbroms och elektronisk broms, där ABS ser till så att inte hjulet låser sig helt och vi slår över. Vi har också en handbroms som är ihopkopplad med skivbromsen på bakhjulet med en röd snygg bromsvajer.

Körglädjen finns där!

Är det ett bra köp?

Kort och gott så finns det inte mycket som sticker ut. Den har vad de flesta i prisklassen bjuder på, den presterar också bra på de flesta punkter. Den accelererar, bromsar, viker ihop sig och har de nödvändiga säkerhetsfunktionerna.

Rörramen och den röda vajern tillför lite stil.

Den är dessutom ganska snygg med röret som skapar ramen tillsammans med en rejäl platta att stå på med halkfri och stötdämpande silikonmatta. Med en prislapp på 4990 kronor är det inte ett dåligt köp och vi får vad vi betalar för.

En ordentlig platta att stå på.

Regler att hålla reda på

Eldrivna fordon utan pedaler får ha en maxeffekt på 250W för bruk på allmän väg, högsta tillåtna toppfart är 20 km/h.

Är maxfarten över 20 km/h eller har en högre motoreffekt än 250 watt får du ej köra på allmän väg. Dock är det tillåtet att använda fordonet på inhägnat område.

Läs hela regelverket här.

Läs även vår granskning av regelverket här.

Navee V40i Pro bredvid Xiaomi Pro 2 – svårt att sticka ut.

Korrigerad: För den uppmärksamma så har denna recension ändrats p.g.a att recensenten trodde det var Nordic-versionen som kördes. Men med tanke på att han trodde det var 350 watt när det egentligen är 250 watt – visar det på att den är stark, klarar backar och accelererar snabbt.

Recension: Navee V40i Pro SE

Fördelar

  • Effekt som ger körglädje
  • Acceleration och bromsar
  • Den ser bra ut
  • Stora stöttåliga och bekväma däck

Nackdelar

  • Sticker inte ut nämnvärt

Detaljer

  • Fällbar: Ja, två punkter. Styre och stång (DoubleFlip)
  • Hastighet: Svensk version låst till 20km/h
  • Motor: 250W (700W peak)
  • Räckvidd: 40km
  • Hjulstorlek: 10’’ luftfyllda
  • Max. uppförsbacke: 18%
  • Display: liggande 3,5”
  • IP-klassning: IP55
  • Mått: Ståplatta 16 cm x 114 cm, höjd på styre 120 cm, bredd på styre 57 cm
  • Pris: 4990 kronor

Sammanfattning

Detta är en trevlig skoter. Den ser bra ut och presterar bra på alla områden. Den accelererar snabbt, klarar backar bra och ger oss den sanna körglädjen. Så är du ute efter en elsparksykel och letar i elsparkcykeldjungeln, så ska du absolut se Navee V40i Pro SE som ett alternativ.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!