Nätverkssupport

Hej, vore kul om nån här kunde hjälpa till. Har nyligen flyttat in i ny lägenhet där det finns fiber indraget. Men det finns bara 2 portar som är aktiverade/öppna och därmed finns det 2 fiber “dosor” i lägenheten, 1 i sovrummet och 1 i vardagsrummet. I vardagsrummet har jag en dosa där bara uttag 2 går att använda som nu är kopplad till tvboxen. Men skulle vilja köra Tv:n, sonos arc och suben via kabel också då jag har problem med att suben tappar anslutningen till arcen ibland. Vill gärna inte dra kablar från vardagsrummet ut till hallen där routern står. Hur kan man koppla detta så man får alla enheter via kabel? Och bör man byta ut standardroutern som kommer från Telia?



Tolkar det som att det bara finns kabel framdraget till ett av uttagen i vardagsrummet? Snyggaste lösningen är väl att dra en till kabel i väggen så att du kan använda båda uttagen i vardagsrummet.

Annars kan du köpa en switch och koppla till det enda uttaget i vardagsrummet och sedan koppla in övrig nätverksutrustning i den. Eventuellt kan du behöva en switch med VLAN-stöd för att IPTV ska fungera.

Det är redan färdigdraget kabel till uttag nr 1. Bara att sätta i en nätverkskabel från routern till panelen. Så där har vi i våran förening också.

Det är korrekt. Men att dra kablar i väggen låter inte som nåt jag vågar testa mig på själv. Så får kanske bli en switch isåfall.

Grejen är den att uttag 1 går till sovrummet och där tänkte jag koppla in nätkabel till datorn

Hm så dom har monterat ett uttag med två anslutningar utan att dra två nätverkskablar. Det var ju väldigt korkat av dom som monterade detta. :thinking::grin:

Spontant så låter det som en mindre lägenhet? Varför inte köra med wifi och koppla en router i uttaget i vardagsrummet?

Är inte med alls hur det kopplas.
Från telia routerns uttag nummer 4, var går den då?

Som jag tolkar det så är patchpanelen på den andra bilden uppbyggd som så att överst är inkommande internet som är kopplat till routern (WAN). Från port 4 på routern går en patchkabel till port 2 på patchpanelen som går till uttaget märkt 2 i vardagsrum. Enligt bild:


För att få uttaget 1 i sovrum att fungera så måste det dras en patchkabel mellan routern och porten märkt 1 i patchpanelen.

Vill man ha fler kabelanslutna enheter i sovrum eller vardagsrum får man sätta en switch där det behövs.

2 gillningar

Så är det såklart. Bara att gå och köpa en switch :slight_smile: