Nätverkskabel som inte fungerar

Jag har dragit en nätverkskabel från huset genom krypgrunden till garaget. För att göra det har jag klippt kontakten i ena änden av kabel jag köpte. Den änden har jag sedan matat till garaget. Väl inne i garaget har jag monterat en ny kontakt. När jag testar kabeln med en kabeltestare får jag inga fel. Men när jag kopplar in min dator i kabeln i garaget så händer absolut ingenting. Datorn märker inte ens att en kabel är i. Här har jag kört fast.

Det är den här kabeln jag använder. Är den korrekt eller är det här min okunskap kring nätverkskablar visar sig? :blush:

Saker jag testat och uteslutit:

• Switchen jag kopplar in nya kabeln i fungerar som den ska.
  • Porten i switchen fungerar som den ska, jag har testat den med annan kabel utan problem.
  • Porten i datorn fungerar som den ska, jag har testat den med annan kabel utan problem.

Är det någon som har någon idé värd att testa så vore det väldigt uppskattat.

Det brukar väl vara att föredra att köra med installationskabel med solida ledare, tror detta också underlättar pressningen av kontakten.

De gånger jag haft problem har jag råkat vänta kontakten fel så det blivit spegelvänt, kör med kontakter som har som en lös ”kabelstyrning”.
Det är ju också viktigt att inte tvinna upp paren för mycket, men det ger väl mest prestanda förluster.

Du har nog kopplat fel någonstans eller också har du råkat skada kabelen. Testade du den nya innan du klippte av den?

Om kabeltestaren inte visar något fel, borde det fungera med datorn. Vad har du för kabeltestare?

Har kontakter där kablarna går in i en släde så de borde vara i rätt ordning tycker jag. Har satt de såhär.

Tyvärr inte. Köpte den nu för att felsöka.

@Marco det som förbryllar mig. Är denna jag har: Dibotech Kabeltestare för nätverkskabel - Verktyg | Kjell.com

Kolla ordentligt att alla lampor blinkar och i rätt ordning på både mastern och remoten. Kan vara lätt att missa en lampa på den om man inte kollar ordentligt. Har hänt mig. Har du låsblecket neråt när du tittar på RJ 45 kontakten?

1 gillning

Tips: Färgerna kan man inte lita på. Man måste jämföra med den andra kontakten.

1 gillning

Tycker att jag kollat noga, men ska dubbelkolla. Tar nya tag imorgon, blev sur på detta och tog kväll. Ny energi imorgon (eller någon annan dag :grimacing:). Jag återkommer!

Exakt, man måste följa rätt standard. Funderar på om det är här felet är för det står inte 568B på kabel. Istället står det 568C.2. Googlade lite snabbt men blev inte klok på vad som gällde.

Det är en korsad kabel som används t.ex för att ansluta en dator direkt till en annan dator. Se sidan 3

1 gillning

Jag killgissar att kabeln är gjord för att anslutas mellan två datorer.

Edit: Sist på bollen, igen.

Men modern utrustning med mdi-x fixar väl sådant ändå idag?
Jag har dock inte använt en korsad kabel sedan man hade kan hos kompisarna i trettonårsåldern typ :slight_smile:

Jo, idag har man sällan problem med sådant.

Då har vi löst detta då. Tack! :slightly_smiling_face:

Någon som kan rekommendera en kabel att köpa istället som är så framtidssäker det går utan att byta utrustning?

Njae, den kabel Vargylet köpte från Kjell ska knappast ha varit korskopplad.

Och som jag utläser det (t.ex från sid 1 i dokumentet du länkade) är ANSI/TIA-568-C.2 en övergripande standard där kopplingscsheman T568A och T568B ingår. Det indikerar inte att kabeln är korskopplad.

Nej, men du kan fortfarande lösa det. :slightly_smiling_face:
Jämför båda sidor på kabeln, som @Marco påminde dubbelkolla att du har låsflärpen åt samma håll när du jämför kopplingarna. Krimpa om kontakten du gjorde förut, mest sannolikt var det dålig kontakt. Därefter näst mest sannolikt att kabeln skadades när du drog den till garaget så var noga när du kollar med kabeltestaren. Och om du aldrig testade kabeln innan du klippte den blir sista steget att byta kontakten i andra ändan, om den mot förmodan var kass. Lycka till!

2 gillningar

Köpte ett krimpverktyg för ett antal år sedan. Det var inte så billigt 3-400 kr men jag hade ändå en hel del problem med det. Och det tog ett tag att hitta problemet.
Ett av stiften i tången var inte helt rakt så i bland fick man inte ner alla stift i kontakten tillräckligt mycket, vilket orsakade problem.

2 gillningar

Man köper ju självfallet en presstång från Knipex :wink:

Den du köpte ska fungera. Det är nog något annat fel med den bara. Gör om allt och testa igen!

1 gillning