Nätverksdelning av filer

Försöker dela filer emellan mina mac datorer hemma, men stöter ofta på patrull. Väldigt ofta så hittar den ej diskarna som jag delar. Är det något jag gör fel? Tycker jag har ställt in allt rätt. E de någon port man ska öppna i routern också?

image

Ser du inte datorerna överhuvudtaget eller är det bara vissa diskar som är problemet?

1 gillning

Internt på samma subnet har du ingen brandvägg. (Självklart kan du ha en mjukvaru brandvägg PÅ datorn)…men i routern lär det inte finnas brandvägg för samma subnet.
Kan du pinga mellan devicer på samma subnet så är det inte nätets fel…

1 gillning

Datorerna ser jag i finder, men ofta är diskarna inte där. Och ibland är dom där. Och ibland kommer inte alla mappar fram som ligger på diskarna.

Tack, då kan jag glömma tankarna om portar.

Då är det inget med routern. Man kan sätta device isolation på ett wlan så att enheter uppkopplade via wifi inte ser varandra men ser datorerna varandra så är det inte det.

Diskarna som du delar ut ifrån, är de lokala eller är det usb-diskar?

Usb

Kan det vara att usb-disken har gått i sleep-läge och det gör att utdelningarna inte visas?
Jag har haft vissa problem efter omstart av min mac mini att disken inte spinner upp och inte mountas. Då kommer man inte åt utdelningarna heller. Tänkte om det kan vara nåt liknande problem här.

Testa att kryssa ur “Put hard disks to sleep when possible” under Energy saver i system pref.

Sådär ser det ut där.

Då är jag tom på idéer för nu. :frowning:

1 gillning

Tack för dina tips. Ska undersöka lite mer.

Har du mountat dom eller går du in i finder sen in i datorn du vill åt och väljer rätt disk?

Ja precis så, finder sen nätverk.

Mounta som dom gör i artikeln

1 gillning

Tack, ska testa!

Lyckades du?

Fasiken, glömt bort detta. Inte haft behov att dela. Ska försöka komma ihåg imorgon. Tack för att du fråga!

1 gillning