Nästa vecka förväntas iOS 17.3 släppas och en ny säkerhetsfunktion kommer att göra din iPhone riktigt säker.
Även om vi känner oss trygga med en pinkod som skydd mot telefonstölder så finns det alltid utrymme för förbättring. Den nya funktionen Skydd för stulen enhet som kommer att introduceras med iOS 17.3 kommer att förlita sig lite mer på Face ID eller Touch ID. Om en tjuv lyckas komma över din pinkod till telefonen finns det en hel del data, funktioner och lösenord i nyckelringen som tjuven får tillgång till. Dessutom kan pinkoden ändras och låsa din telefon på besvärande sätt.
Med Skydd för stulen enhet aktiverat så kommer Face ID eller Touch ID vara kravet för saker som att komma åt nyckelring, stänga av Hitta eller radera telefonen. När du vill byta lösenord på ditt Apple ID, lägga till kreditkort eller radera telefonen så kommer det även vara en väntetid på en timme innan du bekräftar med Face ID/Touch ID. iOS 17.3 kommer även bjuda på nyheter till både Apple Music och AirPlay när den släpps nästa vecka.
Önskar Face ID för att stänga av enhet.
Alternativt att man kan göra egenkomponerad lösning i inställningarna. Exempelvis att man väljer att horisontellt läge med två tryck på ”sänk-ljud-knappen” krävs för att slide för avstängning ska fungera.
Allt för att ingen obehörig ska kunna stänga av enhet, exempelvis vid stöld.
Allt sådant där låter bra särkilt så Apple inte brukar få till allt för krångliga moment. Men det som intresserade mig mest är det som står om AirPlay. Finns någon uppgradering av den i Betorna?
Rätt kul med betan. Mitt äldsta barnbarn gillar att hålla på med min telefon (han är 12) och när jag kraschade min telefon (beta 2) och installerade om den så skulle han lägga in sig själv på faceid.
Och då... "Mata in pinkoden och vänta en timme innan du kan göra det där..."
Vad händer då om faceidt slutar fungera undrar jag? Bör ju finnas en funktion för det också men om någon exempelvis förstör displayen och faceidt skadas och kund inte vill skicka den och programmera den om den blir skadad?
Men toppen uppdateringar men jan inte låta bli att undra
Man kan väl slå pinkoden fortfarande och komma åt en del funktioner om faceid strejkar? Pajjar skärmen så är det ju skit samma då kommer man ju inte åt något i vilket fall.