Nästa år höjs skatten på snus

Från sajten:
image

Från och med den 1 januari 2023 så kommer priset på snus höjas så vill du köpa på dig lite extra så har du bara ett par få dagar på dig innan det blir dyrare.

Ökningen av priset på snus beror delvis på den årliga korrigeringen mot Konsumentprisindex men utöver den så har även punktskatten på snus ökat med tre procent. Det innebär att priset för ett kilo snus går från 468 kronor till 508 kronor så en dosa med 20 gram snus kommer beskattas med 10,16 kronor.

Syftet med punktskatten sägs vara att snuset ska bära sina egna negativa samhällskostnader. Men så är redan fallet, intäkterna på skatten är redan fem gånger högre än kostnaderna som snuset innebär för samhället. Sveriges snusare behandlas som en kassako och subventionerar andra skattebetalare, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.se, Sveriges största digitala återförsäljare av snus och nikotinportioner.

Sedan 2006 har skatten på snus ökat med över 350 procent och den nya skatten träder i kraft från och med den 1 januari och gäller endast snus som innehåller tobak. En skattehöjning på tobaksfritt snus men som innehåller nikotin väntas ske 2024.

Via pressmeddelande

image

1 gillning

Hur räknar man ut hur mycket snusandet kostar samhället?.

Finns ingen forskning på det, så det kanske säger en del.
Men snus beskattas tydligen hårdare än rökning, vilket är intressant.

3 gillningar

Det där förstår jag inte? Hårdare i relation till de hälsoskador man inte har fastställt eller i förhållande till vadå ?

Borde inte vara allt för svårt att räkna ut.

1 gillning

Till cigaretter.

Snus har extremt få negativa effekter som kostar samhället/skattebetalarna något. Men, har inte sett den avhandling som @Thor länkar till. Ska läsa den när jag får tid(eller inte är så lat).

1 gillning

Allt handlar ju om hur man läser avhandlingen. Jag väljer att se den som extremt positiv!

Före detta snusare hade också förhöjd dödlighet, men denna var lägre än bland aktiva snusare.

Perfekt, då ska jag inte sluta snusa.

Exakt på vilket sätt som snusandet orsakar högre dödlighet var lite svårare att få svar på. I studierna gick det inte att se något tydligt samband mellan snusning och kända riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom som övervikt, högt blodtryck, förhöjda blodfetter eller typ 2-diabetes. Nivån av en inflammatorisk markör i blodet var till och med något lägre än för icke-snusare, vilket snarare borde vara en fördel.

Jag älskar låga nivåer av inflammatorisk markör i blodet.

Däremot kunde man se att snusarna hade lägre nivå av D-vitamin i blodet än icke-snusare.

Köper hem lite mer kött, lax och mjölkprodukter då!

4 gillningar

D-vitaminnivån kan säkert ha att göra med var studierna genomfördes. :slight_smile:

Juste, flyttar till soligare breddgrader med! Bara win ju!

3 gillningar

Det finns inget bättre än en kopp kaffe på morgonen och en snus! Utan det är jag i alla fall död! Lite skit rensar kroppen har jag hört!

1 gillning

Utan att dömma eller vad som.

Skulle du vilja dina barn snusa?

Såklart inte, men jag skulle inte döma dem om de började.

1 gillning

Nope, inte ens jag vill snusa! Men ibland går det inte som tänkt i livet och man börjar med dåliga saker som man fastnar i!

1 gillning

Är inte höjda snuspriser ett sätta att försöka få dem att inte vilja börja med det?.

Igen jag försöker inte vara dryg eller på något sett.

Min son snusar, spelar ingen roll hur mycket man pratat om under uppväxten hur dyrt och dumt saker är. Dem gör som dom vill sen iallafall.

Skulle aldrig dömma honom för det,,,

2 gillningar

Ingen aning faktiskt. Är ju ändå Sverige och här ska vi skattas till döds. De borde göra som i nya zeeland istället och förbjuda det helt för nya generationer :ok_hand:

2 gillningar

Nej jag pratar inte om att dömma på något sett.

Hehe, jag har bjudit min dotter på snus några gånger. Jag vet, jag är en dålig far. Som tur var började hon inte!