NAS eller molnet

Min NAS börjar sjunga på sista versen. Ska jag satsa på en ny eller köra på molnet?

Två helt skilda produkter så omöjligt att svara på när man inte vet kraven. Är det ren lagring fungerar molnet. Men en NAS erbjuder bra många fler funktioner än lagring.

1 gillning

Ok! Är inte så insatt och använder den inte till så mycket mer än bilder, filmer och dokument.

Jag har precis avslutat ett projekt där jag gått från egen NAS till Onedrive 365 Family. Ny gamla PC till kidsen med koppling till skolkonto och för mig och min fru med koppling till arbetet. Mycket nöjd än så länge och Onedrive är mycket snabb tycker jag. 6TB totalt för 899 kr per år inklusive hela 365 sviten. Till och med kört in Microsoft launcher på tjänsteluren :slightly_smiling_face:

1 gillning

Funktionen att dela mappar och frigöra utrymme samt behålla filerna på hårddisken oavsett om det är dator eller mobil är bra tycker jag. Den NAS jag har är en enkel WD My Home och den har aldrig varit snabb utan mer enbart ett lagringsutrymme. Med Onedrive så jobbar man ju mot strukturen man byggt upp oavsett om de är utdelat eller synkat lokalt från mobil eller dator. Att det föll på Onedrive var nog två saker. Jag och min fru på jobbet och barnen i skolan använder redan Office miljö. Sedan är det priset :slightly_smiling_face: