Närvarosensorn Aqara Presence Sensor FP2 lanserad

Från sajten:
image

Idag lanserades närvarosensorn Aqara Presence Sensor FP2 på flertalet marknader. Sensorn är revolutionerande på många sätt och gör det smarta hemmet smartare.

Kinesiska företaget Aqara lanserade idag sin nya närvarosensor och mer information om denna. Nya Aqara Presence Sensor FP2 är en närvarosensor som kan trigga olika automatiseringar beroende på var i en specificerad zon något händer och vem som triggar det hela. Ett exempel kan vara att när ett barn sätter sig i soffan så kan teven tändas eller när familjen sätter sig vid ett bord för att äta så tänds belysningen vid bordet. Denna sensor kan täcka in ett rum upp till 40 kvadratmeter vilket sedan kan delas in i 30 olika zoner där varje zon kan trigga olika automationer.

Aqara Presence Sensor FP2 använder millimetervågor (mmWave) för att exakt bestämma var en människa befinner sig i ett rum. Detta i sin tur möjliggör väldigt exakta områden är något ska hända och skillnaden mot en vanlig rörelsesensor är stora vilket ska nämnas. Om närvarosensorn monteras i ett tak så kan den dessutom varna om någon människa faller och blir liggande. Det är möjligt att hålla koll på 5 personer samtidigt vilket innebär en hel del skräddarsydda möjligheter när det gäller just automationer.

Stöd för Apple Home finns också och detta innebär då att det skapas en sensor för varje zon i Hem-appen vilket också möjliggör för kreativa automatiseringar. Sensorn fungerar även med Google Home, Amazon Alexa, Home Assistant med flera. När det gäller Matter så finns detta med i planerna och en OTA-uppdatering väntas när denna kategori inkluderas i standarden. En framtida uppdatering ska också kunna känna igen om en person står, sitter eller ligger ned samt sömnövervakning och andningsfrekvens vilket innebär en mångsidig sensor.

Aqara Presence Sensor FP2 ansluts via Wi-Fi och kräver ström via en USB C-kabel. Det finns också en inbyggd ljussensor i enheten vilken kan användas för automationer, även denna exponeras i Apple Home. Sensorn har ett inbyggt fäste som kan vinklas för bästa upptagningsområde och kapslingsklassen är IPX5.

Rekommenderat pris är 949 kronor och den finns att köpa direkt från återförsäljaren Gröna Hus om ett 1-2 veckor. Mer information Aqara Presence Sensor FP2 finns även på företagets hemsida.

Källa: Pressmeddelande

Galleri

Verkar vara riktigt bra om man ser på mitt youtubeflöde idag.

Behöver den fri sikt, eller kan man gömma undan den lite?

Beställt från Gröna Hus nu då de enligt hemsidan precis fått dem på lager. Aldrig beställt från dem tidigare.

Ska inkomma till både Kjell, Webhallen, Inet och andra men verkar nu först bli en bit in i maj månad.

Hoppas att de levererar snabbt.

Samma här! Fungerar det bra så blir det nog fler senare.

Lyllo. Fick man med plugg till väggen, eller ska man leta fram en gammal Apple USB A?

Hur ska du använda den?

Får se vad det landar i, lär testa lite olika. En zon kommer definitivt vara att tända vissa lampor på ett visst sätt tillsammans med att slå på tv:n när man sätter sig i soffan.

1 gillning

Fick hem min idag. Har tänkt se till så att ljuset inte släcks i badrummet när man duschar. Är inte imponerad, men gissar på att det är SBS. Den är helt enkelt för seg och verkar inte riktigt se att jag är kvar i rummet. Ska se om det blir bättre efter en FW uppdatering.

Dom är tydligen generelagent för Aqara i Sverige, ser inte så seriösa ut på hemsidan men är det tydligen.

1 gillning

Där ser man.

Kvickt gick det också, riktig ProShop-hastighet på deras försändelse.

Har haft fullt upp hela dagen så jag har inte hunnit montera och installera men förhoppningsvis nu under helgen.

Av någon anledning så tycker den att det är fler personer i omgivningen än vad det egentligen är. Har jag spöken hemma, eller blir det knas när det är en spegel i rummet?

På bilden nedan så testar jag placeringen och sitter på toalettlocket, vilket är klockrent med bara kanske en sekunds fördröjning.

Tycker familjen det är ok att du sitter på toa med dorrn öppen? :laughing:

Skämt åsido, ”spöken” är väl det som i manualen menas med ”false alarms” och ska kunna avlägsnas med ”Reset to abscense status” (12:6 i manualen)

Det verkar finnas många inställningar som påverkar känslighet och felkällor, men läst några reviews på nätet och de flesta verkar ju positiva.

Har du t.ex ställt in Edges? Tänker att sensorn behöver veta att den är i ett litet inkaklat utrymme för att sortera mellan studsande reflektioner och riktiga kroppar att följa. Jag gissar att reflektioner nära/utanför Edge sorteras bort. Till exempel en spegel som nog reflekterar mm-vågor ungefär som metall.

Någon reviewer hade problem med en diskho, någon med sin datorhörna (kanske metallen i skärmen?). Men då bör de manuellt kunna ställas in som ”interference source”.

Rapportera gärna mer erfarenheter!

Är nyfiken på hur en sådan här skulle fungera som ”bed sensor”, alltså om någon ligger i sängen eller inte

Nu har jag testat med en reset. Antar att det är den blå knappen på bilden.


Kanske att det fungerar bättre nu, men ska testa lite mer.

1 gillning

Tycker det är ytterst sporadiskt som alla människor registreras. Jag registreras nästan hela tiden men grabben och sambon registreras nästan aldrig.

Fattar inte varför.

Intressant tråd, ni får reda ut alla intressanta avvikelser.

Tidigare så jobbade jag med ett bolag som hanterade övervakningslarm/rörelselarm etc. Nästan synd att jag inte gör det nu (och jag jobbade aldrig med själva sensorerna)

Efter en reset så verkar min automation i Homekit fungera bättre. Har testar att gå in i rummet och greja runt lite utan att lampan släcks. Går sedan ut och ser sedan att det släcks efter en ca 20 sekunder. Ska testa lite till och se om jag kanske till och med vågar plocka bort rörelsesensorn som just nu sköter automationen för att tända lampan i rummet.

Kan man gissa att en större kropp och massa detekteras lättare?

Jag undrar lite hur en kropp detekteras. Kan tänka mig två huvudprinciper:
Antingen som ett direkt radareko eller som en skugga över det statiska radareko som rummet med föremål genererar. Jag gissar på det senare men vet inte. Har vi någon fysiker/elektroingeniör här på forumet som är insatt i millimetervågors växelverkan med biologiska kroppar? :slightly_smiling_face:

1 gillning