När internet skälvde – en webb utan chrome

Från sajten:

I somras konstaterade en amerikansk domstol att Google har ett olagligt monopol på sökmotorsmarknaden. Nu har amerikanska Department of Justice presenterat sitt förslag på åtgärder. De kräver att Google slutar betala för att vara förvald sökmotor i exempelvis Safari och Firefox. Dessutom föreslås att Google säljer sin extremt populära webbläsare Chrome och avstår från att återvända till webbläsarmarknaden under minst fem år.

Om förslaget blir verklighet väntar omvälvande förändringar på webbläsarmarknaden. Apple skulle förlora de cirka 20 miljarder dollar som Google årligen betalar för att vara Safaris förvalda sökmotor, vilket företaget förmodligen kan hantera. För Mozilla ser situationen däremot betydligt mörkare ut, då Googles bidrag utgör över 80 % av deras finansiering.

I det senaste avsnittet av Bli säker-podden analyserar Peter och Nikka hur Department of Justices förslag kan påverka marknaden. Nikka uttrycker oro för Mozillas framtid och förklarar hur Firefox potentiella bortfall kan få dominoeffekter på andra projekt. De två ställer också frågan om något annat företag än Seattle-jätten har resurserna att ta över utvecklingen av Chromium – den plattform som ligger till grund för alla Windows-baserade webbläsare som inte bygger på Firefox.

1 gillning

Man får hoppas Ladybird hinner komma in på marknaden innan allt går åt helvete med alla webbläsare. Första alpha ska komma ut under 2026 om allt går vägen.

Själv har jag använt Firefox runt 20 år nu. Tror Firefox fyllde 20 år för några månader sedan. Jag har aldrig använt Chrome, men har använt Chromium.

Jag hoppas det kommer nytt blod ut till webbläsare utan allt onödigt som dom ska trycka in i webbläsare idag.

Man får se hur det blir. Använde länge Altavista som sökmotor och den funkade bra. Men de tappade bollen med diverse olika ägare och då kom Google in.
Om Chrome ska säljas vad händer med Chromium? De är väl den Microsoft Edge använder?
Blir ändå intressant att se vad som händer.

Altavista tyckte jag också var bra på tidiga internet. Google är väl en av dom sämre på sök idag?

Jag hostar min egna sökmotor med SearXNG och docker idag. Väldigt lätt att göra.

Blir en spännande framtid med Chrome och Chromium-baserade webbläsare, och även hur det går för Firefox.

ChatGPT har en sökmotor, tryck på jordgloben. Visar käll hänvisningar och ingen reklam.

1 gillning

Chromium är open source, precis som t.ex. Android.

Det är väl att om Google måste sälja Chrome så blir det inte lika roligt att driva vidare Chromium som Google bidrar med mycket kod till. Någon måste ta över även om det är open source.

Precis, en kvalificerad uppskattning är att Google ligger bakom minst 95% av allt som sker på Chromium.

Rättegången ska hållas i april:

Jo, det är inge småpotatis att ta över direkt! Först köpa Chrome, vilket inte är billigt. Sedan försöka få ihop allt. Finns några som kanske kan göra det. Microsoft + några få till. Frågan är om det blir till det bättre? I doubt it!

Men blir Google tvungna att sälja och inga av dom större vill köpa så kanske det blir lite rea på Chrome. Inte mera värt än folk är villiga att betala. Och blir man tvungna att sälja finns det kanske inga andra val. Spännande tid! :wink:

Hur mycket värde har egentligen Chrome utan Google, annat än ett enormt varumärkesvärde såklart? Chromium är open source så tekniskt har Chrome väldigt lite uppsida jämfört med andra Chromium-browsers.

Jadu, Chrome drar ju inte in några pengar i sig själv. Det är allt annat som Google lagt på Chrome som drar in dom stora pengarna. Sök, och andra grejer vi inte ens vet om.

För Google är det ju riktigt illa dock. Dom får inte heller ha något med webbläsare att göra på 5 år också om allt går igenom.

2 gillningar