När iCloud kraschar

Hur ställer sig församlingen till detta?
Hur bör jag som nybörjare på Mac agera?

Att inte enbart lagra viktiga filer i någon sorts molnlagring. Säger sig självt tycker jag.
Viktiga dokument har jag dels i iCloud, en Unraid server och på en Time Capsule.

1 gillning

Optimerad lagring är inte på per default som han säger.

1 gillning

Så om jag inte kör optimerad lagring och sätter upp timemachine på en egen hårddisk så är jag safe?

Du kommer aldrig vara 100% safe :slight_smile:
För att vara det måste du ha en backup som inte är hemma också.
Allt handlar egentligen hur mycket du vill krångla för att vara så säker som möjligt.

Jag kör allt på icloud. Och det som eventuellt råkar sparas lokalt på telefon och dator.
Dock bra inlägg.

1 gillning

Jo, det är väl troligare att jag får inbrott eller att bostaden brinner upp än att jag blir ”utelåst” från icloud. Tänker att icloud och timemachine utan optimering duger för mig. Sen är det en anledning att köpa en ny hårddisk, vilket är kul :grin:

Jag har runt 1Tb data i iCloud och då bara MacAiren har 500Gb SSD så kan inte allt lagras lokalt. Kört med iCloud sen det lanserades och har aldrig har nått problem med att filer försvinner eller blir korrupt.

Brukar blåsa min Air nån gång om året när en ny MacOS kommer och då är det tryggt att veta att alla filer från Skrivbord och Dokument ligger i iCloud, även Bilder.

Men vist, har man suuuper viktig data så bör man ha en backup på backupens backup. :wink:

Nu har jag inte icloud men kombinerar just nu Onedrive för workspace och Google Drive för backup. Kopierar sedan vid givna intervall även på USB disk. Det man behöver fundera över är att den volymen man arbetar i är inte backup :slightly_smiling_face:

Automatiserat eller manuellt?

Manuellt typ varje kvartal

För att förtydliga så har jag 2 USB diskar som är kopior av molnet. En på jobbet och en hemma

Det är sånt jag vill slippa och som jag förstått det så löser timemachine det automatiskt. Finns det inget liknande för Windows?

Både Onedrive och Google Drive går att lagra automatiskt från PC. Men att backa som hängslen en gång i kvartalet hela familjens samlade data manuellt är inte så jobbigt.