När hör du fläktarna med din Apple Silicon Mac?

Av ren nyfikenhet. Hur ofta hör ni fläktarna och vilken belastning är det som får dem att gå igång?

Det här gäller så klart inte ni med Macbook Air eftersom de saknar fläktar.

Det enda som fått fläktarna att gå igång på min M1 Macbook Pro är vid export av vissa projekt i 4K i Premier Pro ( Vid 90% av fallen så är de tyst) och ett online spel i 3D som jag ofta kör, War Thunder. Men då låter det å andra sidan som datorn ska lyfta ibland.....

Eftersom jag inte spelar andra spel så kan jag inte uttala mig om status på fläktarna gällande spel generellt. Är det någon av er som spelar fler/andra spel som kan komma med input på den biten?

På en kollegas Thinkpad så går fläktarna igång när han använder webbläsaren....

På gamla min Mac Mini M1: aldrig. På min nya Mac Mini M2 Pro kan den höras svagt om jag t ex kör en videokonvertering och samtidigt börjar någon annan tung aktivitet. Dock brukar den lugna ner sig efter bara ett par minuter. M2 Pro blir varmare än M1, känns tydligt på ovansidan.

På min iMac 24" och min Macbook Pro 14" hör jag dem bara om jag har spelat in i ProRes med min GH6 och ska exportera en film i FCP.

Så fick du det sagt!

På alla andra laptop har fläktarna gått bananas när jag spelar Civ5 och 6. På min M1 Pro hörs inte fläktarna. Men det var ju inte det du frågade om..:blush: