Något känns fel i nätverket…

Jag uppdaterade alla enheter till deras respektive version 18 och efter det känns det som något är knasigt i nätverket. Jag har fått känslan även innan men än mer nu.

Jag har t ex två Aqara FP2 närvarosensorer och den ena av dem har helt plötsligt svårt att kommunicera på nätverket, väldigt mycket från och till och oftast står den som ”Kan inte nås” i Hem-appen. Jag funderar på att ta bort den och lägga till den igen men vet inte hur det blir med alla dess automationer i Hem-appen under tiden.

Idag hämtade jag ut min nya iPhone 16 Pro Max och jag brukar normalt återlösa backup från iCloud när jag byter telefon och det gjorde jag även nu. Dock under återläsningen såg jag att där inte var någon WiFi-symbol uppe till höger, den var puts väck. Jag var dock ansluten till WiFi enligt Kontrollcenter och jag kunde surfa via Safari. Dock blev återläsningen aldrig färdig och tryckte jag på någon app-ikon under tiden så fick jag frågan om jag ville ladda ner appen över mobilnätet eller vänta tills jag var ansluten till WiFi. Konstigt.

Jag gjorde en återställning på nya telefonen och valde istället att ställa in den från min befintliga telefon som låg bredvid. Då hade jag initialt en WiFi-symbol uppe till höger men sedan var den borta igen. Därefter såg den ut att köra på men enormt långsamt. Så här ser det ut efter att ha kört i ca 30 minuter :

Vad säger ni, vad ska man göra?

Stäng av allt wifi-anslutet, även router. Starta igång router, sedan telefon. Fungerar det? Fortsätt sätta igång grejer tills ev något går snett.

1 gillning

Störningssändaren som jag skickade. :wink:

Nej, men det låter som att någon accesspunkt inte har internetuppkoppling.

Jag kör ju Unifi och har en gateway samt två accesspunkter. Båda accesspunkterna har sina respektive klienter ansluta och det är egentligen bara Aqara FP2 som tydligt bråkar samt nu min nya telefon.

När jag ändå har expertisen här, känslan är att det har varit svajigt från och till i nätverket över en längre tid. Jag har som sagt en UniFi Security Gateway och två st Unifi accesspunkter och kör controllern på en gammal Mac Mini.

Om jag skulle välja att resetta allt och kanske ersätta gateway:en med en Inifi Cloud Gateway Ultra (visst heter den så?), hur går jag tillväga då för att göra det korrekt?