Någon som kan DOCSIS?

Finns här någon i bubblan som har koll på DOCSIS? Dvs bredband via coax.

Bråkar lite med vår internet-leverantör då vår Upstream är vansinnigt instabil. Speciellt nu på sommaren, vilket jag gissar har med värmen att göra.

Har googlat en del och min teori är att upstream signalen är för stark men vill gärna kolla med någon som har koll innan jag ger mina teorier till deras värdelösa 1st line support.

Jag är certifierad Comhem tekniker och har jobbat med DOCSIS i +10 år :slight_smile:.
Modemet självjusterar utgående signal för att träffa CMTS(Utrustningen som modemet ansluter mot) med ett visst värde. Ditt modem kan sända för hårt pga för högt motstånd, eller för lågt. I detta fall är värmen ett problem, motståndet ökar.
Om supporten har lite koll så kan dom läsa av modemets värden och även FLAPS-listan. Beroende på leverantör så skall ditt modems värden ligga på ca 100-114 i TX(modemets utgående nivå).
118 är max = högt motstånd
95 - lågt.

Det kan vara allt från feljusterad förstärkare, dåliga kontakter,kablar och uttag.

I FLAPS-listan hamnar modem som får återansluta ofta, justera styrkan samt tappar paket förenklat skrivet :slight_smile:.

Hoppas att något av det jag skrivit kan vara till hjälp :slight_smile: .

17 gillningar

Här i Bubblan finns verkligen all möjligt kompetens!

10 gillningar

Tele2-tekniker? :thinking:

1 gillning

Ja Tele2 nu :slight_smile:, men lättare att säga Comhem.

Ja, och i annat fall kan ju någon tro att du är tekniker på Tele2 Arena.

1 gillning

Fantastiskt!

Jag jag har lyckats komma in i webbgränssnittet för modemet och plockar ut några värden. Kan du tolka något här?

Bilderna är från i morse då det var ganska ostabilt och jag fick starta om modemet, resetta och ta ur och sätta in coax-kabeln för att få det att hoppa igång igen. När det inte fungerar så är det US-lampan som står och blinkar och det tyder på att modemet har svårt att få till lås på upstreamen.


Återkommer senare men ta db värdet +60 så ligger det på ca 117… för mycket.

bild
Du har helt klart upströms problem, modulationen är låg och nu vet jag inte hur många upstreams det är totalt men QAM64 ska samtliga ligga på, minst.

Tusen tack för din input! Har lite mer kött på benen nu. Har även pratat med grannar som upplever samma problem så det är säkert något i huset som felar.

Har även märkt att internet är mycket mer stabilt idag när det är 21-22 grader ute jämfört med när det är 28-30.

2 gillningar

Hur loggade du in och fick fram detta?

Du kan prova surfa in på 192.168.100.1 när modemet startar upp, brukar fungera på Cisco och Arris modem.

Tack, ska kika när jag är hemma. :slight_smile:

Jag loggade in på 192.168.100.1. Har ett modem från Technicolor. Användarnamn lämnas tomt och lösenord är admin

1 gillning

Så här ser det ut när det varit lite svalare något dygn. Bättre värden.

Kan vara ett markskåp utan ventilationshål, förstärkaren överhettas.

Lite uppföljning :wink:

Har inte haft en enda driftstörning sedan vädret svalnade av lite så det är nog som du säger att något blir överhettat.

Ska maila leverantören så får vi se om det händer något. Kan tänka mig att det är svårt att felsöka när det fungerar.

Tusen tack @Peder för din hjälp! Du får en virtuell öl :beer:

1 gillning