Någon som kan DOCSIS?

Finns här någon i bubblan som har koll på DOCSIS? Dvs bredband via coax.

Bråkar lite med vår internet-leverantör då vår Upstream är vansinnigt instabil. Speciellt nu på sommaren, vilket jag gissar har med värmen att göra.

Har googlat en del och min teori är att upstream signalen är för stark men vill gärna kolla med någon som har koll innan jag ger mina teorier till deras värdelösa 1st line support.

Jag är certifierad Comhem tekniker och har jobbat med DOCSIS i +10 år :slight_smile:.
Modemet självjusterar utgående signal för att träffa CMTS(Utrustningen som modemet ansluter mot) med ett visst värde. Ditt modem kan sända för hårt pga för högt motstånd, eller för lågt. I detta fall är värmen ett problem, motståndet ökar.
Om supporten har lite koll så kan dom läsa av modemets värden och även FLAPS-listan. Beroende på leverantör så skall ditt modems värden ligga på ca 100-114 i TX(modemets utgående nivå).
118 är max = högt motstånd
95 - lågt.

Det kan vara allt från feljusterad förstärkare, dåliga kontakter,kablar och uttag.

I FLAPS-listan hamnar modem som får återansluta ofta, justera styrkan samt tappar paket förenklat skrivet :slight_smile:.

Hoppas att något av det jag skrivit kan vara till hjälp :slight_smile: .

17 gillningar

Här i Bubblan finns verkligen all möjligt kompetens!

10 gillningar

Tele2-tekniker? :thinking:

1 gillning

Ja Tele2 nu :slight_smile:, men lättare att säga Comhem.

Ja, och i annat fall kan ju någon tro att du är tekniker på Tele2 Arena.

1 gillning

Fantastiskt!

Jag jag har lyckats komma in i webbgränssnittet för modemet och plockar ut några värden. Kan du tolka något här?

Bilderna är från i morse då det var ganska ostabilt och jag fick starta om modemet, resetta och ta ur och sätta in coax-kabeln för att få det att hoppa igång igen. När det inte fungerar så är det US-lampan som står och blinkar och det tyder på att modemet har svårt att få till lås på upstreamen.