Någon som har lite koll på linux och hårdvara?

Håller på att uppgradera rippen på jobbet, kan köpa en märkes-rip, en DELL för 28.000:- plus moms men får då bara 1TB lagring, det räcker inte, eller en Apple för över 40.000.
Annars så bygger jag en själv men mycket lagring, dubbla minnet mot DELLen och kostar drygt 16-tusen

Någon som vet om det är några komponenter som inte funkar bra med linux (Förmodligen Debian)

Jag har ingen aning om just den hårdvaran fungerar bra med Linux. Jag skulle dock kika på ett AMD-grafikkort istället då stödet är bättre i Linux. Man kan få igång Nvidia också om man vill. Men brukar vara sämre Linuxstöd.

Sedan är det ju alltid bra att hålla sig på en distro som lite nyare Linux kernel om man har nya grejer. Då brukar det fungera bra. Sedan kan man ju alltid få problem med wifi, ljud och grejer om man har otur också.

Just Debian kan vara lite svår på nyare grejer då dom ligger lite efter på kernel m.m. Vill minnas Debian stable har kernel 5.10. Pop!_OS till exempel ligger på 5.19 (vilket är den senaste) så stöd för hårdvara är mycket bättre där.

Inga problem med Nvidia nuförtiden iaf, kör Manjaro på min stationära med Ryzen-CPU. :slight_smile:

Det har blivit mycket bättre på senare tid.

Jag tror inte grafikkortet gör mer än att matar ut en 1920x1080-bild, så kan lika gärna byta till AMD om det finns en lite chans det funkar bättre.

Något av de här är det jag måste köra för att ripp-programvaran ska fungera.
Jessie 8.6 MATE
Stretch 9.x MATE
Buster 10 MATE

Debian 11 Bullseye är den senaste från Debian. Tänk också på att det finns flera olika versioner av Debian. Free och non-free firmware.

Jag ska bara plocka ihop burken, företaget vi köper printrar av göra själva installationen av OS och rip.
Nu vill jag bara ha en burk som går så smidigt som möjligt att installera. (spar pengar och tid för mig om det inte behövs byta något)

1 gillning

Ja, jag kan inte lova hårdvaran kommer fungera på Debian. Hade jag haft den så hade jag varit säker då jag kör in Linux på allt jag har. Jag försöker själv köpa lite äldre hårdvara då jag vet att man får minst problem då.