Freja eID

Enligt en artikel på Nyhetsappen Squid ska den spöa Bank-Id på flera punkter.
Säkrare, bättre och massor av inställning för den som behöver.
Kräver lite mer avancerad initialt arbete men sen kan den nästan göra allt, som typ e-legg etc.

Tyvärr får jag inte loss artikeln för att vidarebefordra men kan läsas på mobil appen Squid här: Test: Freja e-id+ spöar konkurrenten Bank-id rejält - TechWorld

Vad är det den spöar Bank-Id på?

På i stort sätt allt och lite till ladda hem Nyhetsappen Squid och läs själv.
Nyhetsflödet i den är lite mycket Hänt i Veckan, men man kan styra lite själv vad som ska visas.
Det jag själv använder mest i den är flikarna Teknik, Forskning & Vetenskap och Film & Serier.

Ok, hitta artikeln här på idg.se: Test: Freja e-id+ spöar konkurrenten Bank-id rejält - TechWorld

1 gillning

Tycker det låter väldigt intressant. Viktigt med konkurrens. Men, om det blir flera uppstickare kanske det finns en risk att det uppstår säkerhetshål. Det finns det ju även med analoga ID så same same, but different…

Det lät så intressant att jag nu har fixat ett Freja eID. Senare idag ska jag fixa plus :slight_smile:

Men har alla tjänster stöd för FrejaID eller funkar det precis som Bank-ID?:man_shrugging:

Enligt artikeln nej. Men ju fler användare ju fler accepterar får man förmoda.

1 gillning

Vad jag kunde utröna från artikeln så är långt ifrån alla med på att stödja Freja eID. Men listan kommer att växa allt eftersom.

1 gillning

Laddade ner Freja för några månader sedan men såg inte någon fördel så jag raderade den. Så länge stödet är minimalt så fortsätter jag med enbart bank-id.

Ni som skaffar det berätta gärna hur det är att använda och vad för viktiga saker som saknas, och jämföra med Bank-Id så klart.

Är faktiskt dåligt påläst om detta, men finns det någon vinning med att skaffa det idag? Någon som använder detta och kan ge lite exempel på när det är bra att ha?

Föredrar att använda det när det fungerar.

2 gillningar

Jag har haft svårt att få det att fungera. Om det är Freja, hemsidan/tjänsten eller mig det är fel på vet jag dock inte…:roll_eyes::grin:

1 gillning

Vinningen är om BankID går ner finns det en chans att Freja eID+ fungerar. Använde det senast idag för att få ett Covidbevis.

En annan poäng att du inte måste vara kund i en bank för att få det, alla kan ju inte bli det.

1 gillning

Finns det någon bank som har stöd för det?

Resurs Bank

Skaffa ser för ett några månader sedan, glömde bort och iOS ”lastade av” appen. Fixade nytt idag, innan jag läste denna tråd samt att jag har fått ett rek. Brev från Freja ID idag. HD något att hämta ut, ingen aning vad. Kan det det vara en slump att allt händer samtidigt…

Ska ialf fixa plus när jag har vägarna förbi ett ATG ombud.

Nu går det att använda Freja e-id istället för fysisk id-handling när man ska hämta ut paket på posten. :tada:

2 gillningar

Bara Systemet kvar då … :sweat_smile:

1 gillning