Någon mer som skriver PowerShell?

Tjenare,
Någon mer än jag som kodar i PowerShell?
Okej, scripar kanske det heter iofs.

Anyway, jag har kodat i PowerShell Universal som bygger på MaterialUI och man kan göra rätt sjyssta saker i det.
De spinner på en server och man kommer åt det genom WebGUI. Koden är ren PowerShell och C# om man så önskar funkar delar av det.

Har byggt hela vår helpdesks dashboard i de dom kontrollerar bla vsphere, Horizon, AD, klienter (stannar tjänster, startar tjänster, rensar div saker m.m)

Ja dom gör mer eller mindre allt i det.

Nu till min fråga, måste ju finns någon mer än mig som vill utvecklas ännu mer och därför tänkte jag om vi ska slänga igång något projekt och koda i en vecka eller liknande?
Vi måste inte köra i PowerShell Universal men jag har en dev licens som vi isf skulle sätta upp och jag kan stå för servrar och även en github enterprise och slack.

Skriver från mobilen därav ev stavfel och likande.
Tänker att de skulle vara skoj. Bygger något som förtal kanske har nytta av och så lägger vi ut de under GNU 3 och förhoppningvis knyter vi kontakter och lär oss nya saker :slight_smile:

Alla är såklart välkomna men en fördel om du har kodat lite tidigare och kan de fundamentala.

4 gillningar

Passar på att sno denna tråden lite, är det någon som har tips på bra sätt att lära sig Powershell?
Är Microsoft Learn bra eller finns det bättre sätt?

Denna verkar rätt bra. Annars är som sagt MS Learn ganska bra tycker jag. Dock rätt trist.
Learn PowerShell | Codecademy

Ska kika på den, tack!

Gick en kurs i ASP 1997 men det är väl inte samma?

På jobbet har vi vad som kallas för fredags utmaningen för oss som jobbar som utvecklare. Det kan vara allt ifrån att göra en bild analys mjukvara som inte får vara större än 15k till flappybird kopia. Man måste vara klar på 30minuter och vinnaren får en dubbel Diam.

Det är ett kul sätt att avsluta veckan för på Fredagar försöker vi alla vara på kontoret och inte hos kund.