Någon med erfarenhet av Doorman?

Funderar på att investera tungt i ett exemplar av Doorman. Vi har Verisure som larmbolag så det verkar ju smidigt. Någon som har erfarenhet av hur det fungerar i praktiken.

Har kört Yale Doorman med Verisure i ca ett halvår nu. Fungerar klockrent! Enda jag möjligtvis saknar är Homekit. Något speciellt du undrar om?

I första hand är det just att det fungerar, så att man inte står där med en massa strul. Sedan har jag inte riktigt kollat vad det är för integrering mellan larmet och låset?

Vi är nöjda med vårt Yaleman. Har inte Verisure-larmet, men använder deras app för att styra låset ändå (kostar gratis). Inga bekymmer med hantverkare som kommer, eller gäster som dyker upp medan man är på väg hem från affären. Går att släppa in via appen (till och med Apple Watch om man har en sån), eller ge bort en tagg eller bara kod.

Låset har vi haft nu i snart fyra år och inte haft några bekymmer med det alls. Batteribyte ca en gång om året för säkerhets skull. Det har aldrig tagit helt slut, vi har dock ett 9V-batteri utanför lägenheten på hemlig plats utifall att. Vi har en version av låset med en äldre (och mindre säker) version av tagg så köper du nytt nu får du en uppgradering jämfört med oss.

Saknar också vettigt stöd för Homekit, men inget som egentligen påverkar låsets funktion i vardagen.

1 gillning

@Idalin jag håller koll på ditt lås. Vill minnas att jag skulle kolla av det om 10 år eller så. En tråd på 99 där vi snackade om det. Jag har bra minne!

2 gillningar

Jag har inte haft något strul alls, så det har fungerat 100% hittills. För andra delar av vårt smarta hem med Homekit är det en del svajigt så jag är glad att jag slipper detta med Verisure och Doorman. Upplever Doorman som en kvalitetsprodukt.

Utöver Yale Doorman-paketet (som med fördel köps hos billigaste handlare) behöver du en låsmodul som du köper hos Verisure och som gör att låset kopplas in på deras system (denna trycks in i låset och dess funktioner dyker därmed upp i appen).

Kört sedan V2 kom ut, kommer inte ihåg hur länge sedan det var men är några år nu, har även köpt ett beg V1 och satt på förrådet för att slippa nycklar helt, nu har jag en tagg i plånboken, den går igenom lädret så behöver bara lägga den mot låset.
Är väldigt nöjd med appen och verisure också, har ej deras larm men fick hemskickat en ny trådlös modul till låset då dom upptäckt något problem med vårat. Kostnadsfritt.

Skönt att få notis om att mina barn har kommit hem från skolan, deras taggar har jag ställt in så dom kräver pinkod också då dom har en större benägenhet än mig och frugan att tappa bort saker och det är bara ett fåtal i området som har sånt lås så lätt att hitta rätt, om jag skulle tappa min kan jag spärra i appen direkt.

Är väldigt nöjd, vet inte om jag skulle vilja ha det mer automatiserat/smartare än det är med tex automatisk upplåsning om du är inom en viss radie, tycker det känns bra med en tagg för att öppna.

Är det någon som kör Yale Doorman med en säkerhetsdörr med flerpunktslås (alltså en dörr där man måste vika handtaget uppåt för att fälla ut hakreglar innan man kan låsa)?

Det sägs att det ska fungera men det är oklart exakt hur…

Det ska vara en särskild version av Yale-låset vad jag förstår som är gjord för den typen av lås.

Det ska vara en särskild version av Yale-låset vad jag förstår som är gjord för den typen av lås.

Sök på: Yale Doorman MPL till spanjolettdörrar

2 gillningar

Toppen, Tack @Idalin