Transportstyrelsens webbplats låg nere under torsdagen den 2 januari 2025, vilket orsakade störningar för användare som försökte nå myndighetens tjänster. Orsaken till avbrottet var att fakturan för domännamnet inte hade betalats i tid, vilket ledde till att webbplatsen blev otillgänglig.
Enligt Transportstyrelsens pressansvariga, Ann-Sofie Masth, skickades fakturan till fel adress, vilket resulterade i den missade betalningen. Hon uppger att myndigheten nu ser över sina rutiner för att förhindra att liknande händelser inträffar i framtiden.
Webbplatsen var otillgänglig under några timmar på torsdagsförmiddagen, vilket påverkade användare som behövde komma åt Transportstyrelsens tjänster. Problemet åtgärdades senare under dagen, och webbplatsen är nu åter i drift.
Transportstyrelsen beklagar de olägenheter som avbrottet kan ha orsakat och uppmanar användare att kontakta deras kundtjänst vid eventuella frågor eller problem.
Jag trodde att det berodde på det där vi diskuterade i en annan tråd. Att någon enskild anställd har abonnemanget på sitt betalkort och så ligger det i ekonomisystemet för attest. Men helgerna har inneburit att ingen attesterade kortfakturan.
Varför tror jag det. Jag har en kompis() som råkade ut för något liknande under semestern. Exakt så som jag skrev ovan. Det gulliga i dessa rutiner är att ingen annan kunde förmå leverantören att "öppna" systemet och de accepterade heller inget annat betalningsmedel än just det kort som en enskild medarbetare hade. Den enskilde medarbetaren som skulle attestera hittades under semestern men då visade det sig att kortet var spärrat för att fakturan inte var betald/betalades för sent. Då fick man jaga upp den medarbetare som hade kortet så hen fick lägga in kortnumret igen. Den stackaren var inte hemma, där företagskortet låg, utan fick helt enkelt ta bilen och köra till Stockholm från sin semestervistelse.
Kanske en kombination av dessa två orsaker? @Anders_H råkade använda privata kortet senast han förnyade domänen så fakturan skickades till hans hemadress.
(Fast då hade den säkert betalats i tid, så det kan inte stämma)
Tycker i och för sig att det var godkänt att hitta fakturan, betala och få aktiverat sidan bara timmar efter upptäckt. Schysst att domänregistratorn inte deaktiverade 31/12.